Rusland 4

14 juli 2017 - Tobolsk, Rusland

10-7  Antkobo  -  Kungur   120 kilometer

Kort ritje vandaag. Bij Kungur ligt een grotten-stelsel wat we graag willen zien. Slecht te vinden, maar bij het eindpunt staat "Ice-Cave"; nou dan zitten we goed! Dikke 5 kilometer aan gangen ondergronds waarvan 1.5 km toegankelijk is voor publiek. Mooie ijskristallen, bevroren watervalletjes en ondergrondse meren. Krijgen keurige en uitvoerige uitleg van onze gids; begrijpen er geen snars van want ze spreekt uitsluitend Russisch. Wel interessant en leuk om te bekijken. Blijven op het parkeerterrein overnachten. Overdag is het parkeren gratis, maar voor de nacht wordt door het naast gelegen hotel ons keurig een rekening uitgeschreven van 50 Roebel. Dan hebben we internet en water zo veel we willen hebben er voor nop bij. Goede deal dachten we. Allemaal ook hier bijzonder aardige en hulpvaardige mensen. Willen alles voor je doen. Vooroordeel dat we allebei hadden over Russen is nu wel een beetje bijgesteld zal ik maar zeggen.

Wat op valt overigens in de steden is dat daar een grote groep mensen leeft die het behoorlijk veel beter gaat dan de mensen die in de provincie wonen. Veel bewoners van het platte land zijn overigens ook naar de steden vertrokken, vooral op het moment dat de economie in elkaar klapte. Natuurlijk is er in de steden nog veel en veel te veel armoede zichtbaar, maar onmiskenbaar kun je zien dat er zich een grote middengroep gevormd heeft die geld verdient. Kijk naar de auto's die er rondrijden, kijk naar de winkelstraten met de duren winkels. De jeugd lijkt met het nieuwe Rusland aardig uit de voeten te kunnen, en wie van de jongeren in de provincie (platteland) blijft hangen lijkt kansloos te zijn. We verbazen ons over hoe ze gekleed gaan, allemaal een smartphone in de hand, etc.. Zegt natuurlijk niet alles. Vanavond douchen in de camper; water voldoende. Topavondje dus!

11-7  Kungur  -  Jekaterineburg   320 kilometer

Logisch vervolg is dan de rit naar deze metropool (4e stad van Rusland). Ca. 15 kilometer voordat je deze stad binnenrijdt staat een monument langs de weg dat de overgang van het Europese deel van Rusland naar het Aziatische deel markeert. Even stoppen voor een paar kiekjes, toch! Bijzonder drukke stad (2 tot 3 x Amsterdam en dat is al groot!!!!). Kunnen geen geschikte nachtplek vinden dus wijken we uit naar een plek 30 kilometer oostwaarts van Jekaterineburg. Morgen willen we e.e.a bekijken en rijden die paar kilometertjes wel weer terug. Proberen morgen de bus ook gewassen te krijgen. Momenteel rijden we in een licht bruine camper (altijd nog beter dan roest bruine camper). Gedurende het gezoek naar een nachtplek zijn we ook in een paar nieuwe buitenwijkjes verzeild geraakt. Honderden nieuwe woningen al dan niet in aanbouw verdeeld in vele tientallen "compounds" compleet met grote hekken en beveiligers. Daar tussen zeer riante, paleisachtige woonhuizen met "tuinmannen" in camouflagepakken. Hier woont blijkbaar het nieuwe geld; een groep die bij de omwenteling niet heeft staan toe te kijken. Als je dit ziet dan rest er nog maar één gedachte over het Rusland van nu: "Het einde van de rode mens". Rijdt je dan weer terug door de wat gewonere buitenwijken dan is het contrast wel erg groot; hoge flats, eentonig grijs van kleur en verveloos. Buitenlangs lopen de verwarmingsbuizen van flat naar flat en uiteindelijk uitkomend bij het centrale stookgebouw. Buizen zijn ondeugdelijk geïsoleerd; ziet er niet uit. Erfenis uit een recent verleden. Overigens zien de nieuwe complexen er een stuk beter uit.

12-7  Jekaterineburg

Gisteravond stonden we even buiten de stad nabij het vliegveld ons potje te koken toen we opgeschrikt werden door een oorverdovend lawaai van een opstijgend vliegtuig. Een joekel van een stokoude Toepolev (of hoe heten die dingen ook alweer) die maar moeizaam van de grond leek te komen en traag vlak over ons heen vloog, dikke zwarte rook achter latend. Neem aan een vrachter. Niet goed voor milieu, maar wel een mooi gezicht. Vandaag staat een stadswandeling op het program. We hebben mooi weer; een zonovergoten stad. We treffen het. Nabij het stadhuis vinden we voor vandaag eenvoudig een parkeerplek aan de boulevard. Staan dus hartje stad. Wat een stad! Dynamiek straalt er af. Een stad overigens met een burgemeester die niet loyaal is aan de regeringspartij, maar naar het schijnt door de burgers van deze stad op handen wordt gedragen. Heeft met grote daadkracht deze stad door moeilijke tijden geloosd, de economische crisis het hoofd geboden en naar men vertelde ook een einde gemaakt aan het rechteloos stelsel van de maffia. Voor zo'n grote stad is de stad noch betrekkelijk jong (1727) en door Peter de Grote als uitvalsbasis gekozen om de expansiedrift van Rusland richting Siberië vorm te geven.De "roden" hebben hier de Tsaar (Nicolas II) en ijn gezin standrechtelijk vermoord. De stad was verder van groot belang tijdens de WO II; er stonden hier vele tientallen fabrieken allemaal ten behoeve van de oorlogsindustrie. Tot 1990 voor iedere niet-inwoner verboden gebied. Het was ook hier dat in de 70er jaren een zekere Boris Jeltsin aan de universiteit studeerde en in deze stad ook rees zijn politieke ster tot grote hoogte. Uiteindelijk werd hij voor deze regio partijleider van de communistische Partij. De rest kennen we allemaal. Jeltsin heeft een aantal gebouwen en gedenkplekken die herinnerden aan de tsaren-dynastie (de "Witten") laten opruimen, bang dat deze groep weer zou opbloeien. Nu staat er precies op de plek van de moord ter nagedachtenis aan deze moordpartij een wel heel bijzondere kerk; De "Church upon the Blood". Wordt dagelijks door velen bezocht, vooral door de steeds sterker groeiende groep gelovigen. Onder de kerk is een souterrain als een museum ingericht; hier zijn talloze kostbare Iconen te bewonderen. Erg, erg mooi. Stad heeft vele mooie boulevards, prachtige winkelstraten en vele pleinen en parken. Aangenaam verpozen is het daar en daarbij komen nog de vele terrassen en ontelbare restaurants. Je voelt je er snel op je gemak. We zagen weinig politie, ja af en toe wat verkeerspolitie. Overigens is dat in vrijwel alle steden het geval. Dat tijdperk van alles en iedereen op straat controleren lijkt geheel voorbij. Schone stad ook. Men doet er veel aan om deze stad leefbaar te laten zijn. Op het oog is dat ook gelukt. Hartje stad nog ff geluncht; beetje culinair inclusief 2 witte wijntjes voor nog geen 20 Eurootjes. Dan terug naar dezelfde overnachtingsplaats van afgelopen nacht. Morgen beginnen we aan de echte kilometers in het land dat ze Siberië noemen.

13-7  Jekaterineburg  -  Tyumen  325 kilometr

Camperdouche (nieuw woord en betekent niets meer en minder dan: lekker warm, verfrissend maar met gebruik van weinig water douchen), ontbijtje, watertank bijvullen, diesel tanken en dan gaat de trein weer verder. Mooie luchten, glooiend landschap met veel onontgonnen gebieden. Dan naderen we de olie-stad Tyumen. Het eerste wat opvalt zijn de vele tientallen splinter nieuwe flatgebouwen al dan niet nog in aanbouw. Grote infrastructurele werken in uitvoering (bruggen en wegen). Officieel de zetel van Gazprom, hoe kan het ook anders. Alles leeft hier van de olie- en gaswinning, kan niet missen. Camper nog steeds niet schoon, dus eerst op zoek naar een soort wasserette. Snel gevonden. Camper past niet in het washok zal ik maar zeggen, maar de oude baas en zijn dochter hebben er geen probleem mee om de bus buiten schoon te spuiten. Edoch, na drie minuten valt de stroom uit en alleen de helft van de eerste helft is een beetje schoon. Vandaag wordt het dus niets meer zegt de oude man (tenminste dat denk ik) en we gaan op zoek naar de volgende. Iets verderop washok 2 gevonden. Kunnen naar binnen mits we niet hoger zijn dan 2,9 Meter. Kan net niet of net wel. We gaan het voorzichtig proberen. Chef van het washok staat op een ladder en kijkt of het past. Stop!  Terwijl de man dit roept glijdt de ladder op de spekgladde vloer onderuit en ligt hij onder de ladder op de vloer. Allemaal goed afgelopen, wel een zeer been als aandenken. Chef met zere voet biedt ons aan naar een collega-wasplaats te loodsen. Zijn neefje wordt opgetrommeld (spreekt drie woorden Engels) en daar gaan we dan, richting "helemaal de andere kant van Tyumen". Inderdaad, een autowasserij met een extra hoge toegangsdeur. Auto krijgt een grote wasbeurt; allemaal handwerk. 4 mannen en een vrouw zorgen voor een op het oog splinter nieuwe bus. Na 3 kwartier is de klus geklaard, buiten wordt met de zeem nog het laatste lekwater weggepoetst en als ware vrienden nemen we afscheid van de wasploeg en onze gidsen. Leuke ervaring. In het stadscentrum aan de oever van de machtige Tuva zullen we de nacht door brengen. De neus van de camper staat pal tegen de buitenmuur van de "Trinity Monastery", waarvan de gouden koepels staan te blinken in de avondzon. Magistraal! Los van het feit dat dit vooral een industriestad is kent het een lange en bewogen geschiedenis. Eens een belangrijke handelsstad op de route naar China; vanuit deze stad werd een belangrijk deel van de Russische expansiedrift uitgevoerd (militair), maar het meest opmerkelijke is dat tijdens WO II het lichaam (echter zonder de hersenen) van Lenin hier tijdelijk werd bewaard. De Russen waren bang dat de oprukkende Duitsers de stoffelijke resten van Lenin zouden "opruimen" (nou en dat konden ze, dat weten we). Nou, daarmee is de geschiedenis weer een beetje opgefrist. Nu loopt het tegen 23.00 uur; tijd voor een lekker Russisch biertje. Buiten is het 16 Graden en daar zijn de muggetjes ook, en dat willen we houden ook.

14-7  Tyumen  -  Tobolsk  285 Kilometer

Kopjes, lepeltjes, vorkjes, bordjes en verder alles wat rammelen kan heeft vandaag een rustdag. Glad asfalt draagt ons als het ware naar deze stad, NO van Tyumen. Tobolsk ligt in een karakteristiek Siberisch landschap; ingesloten door veel berkenbos en veenachtige gebieden. Slechts ten dele ontgonnen t.b.v landbouw (tarwe, patatten en grasland). Veel insecten dus, waaronder hele grote blinde vliegen. Als ze op je voorruit zitten kunnen ze je met grote ogen aankijken en dus blijven we maar binnen zitten. Het mooie van deze stad is toch het Kremlin dat o.a bestaat uit een mooie binnentuin, een marktplaats en een aantal mooie kerken. Pronkstuk is de kathedraal met z'n 5 schitterende koepels. Toerisme wil men hier graag verder ontwikkelen, maar daar zie je erg weinig van terug. Afstand naar andere steden, laat staan naar Europa is wel erg groot. Alle moeite is niet voor niets geweest. Complex staat op de nominatie toegelaten te worden op de Unesco-werelderfgoedlijst. De meeste inwoners ook hier werken direct of indirect in de olie- en gasindustrie. Goede nachtplek, steenworp afstand van het Kremlin, bij een hotel op de binnenplaats (dit i.v.m internettoegang). Hoeven niets te betalen, zijn hun gast. Leuk. Gerty heeft in gebarentaal en met een vertaalboek de wasvrouwen bereid gevonden voor ons het beddengoed en de handdoeken te wassen. Morgenochtend 09.00 klaar, gestreken en al. Dus vannacht weer in een schoon bedje (wel wennen). Dan heeft Gerty ook nog een soort nasi in elkaar geknutseld dus dat wordt smullen. Vanavond nog ff de binnenstad in; ten slotte is het vrijdagavond en begint voor ons het weekend.

1. Margret:
    16 juli 2017
    Wat een mooie foto's!!! Genieten van jullie verhalen!!! Heel veel plezier nog❤️