Mongolie 3

12 augustus 2017 - Ulaanbaatar, Mongolië

11-8  Onderweg naar Ulaan Bataar   3 km

De bokkensprongen zijn wel duidelijk. Bus gaat inderdaad niet harder dan de 20 km per uur.

Draaien snel om en parkeren weer vlakbij een klein dorpje waar we ook de nacht hebben doorgebracht.

Mercedes International gebeld. Krijgen weinig voor elkaar. Geven adres en nummers van de dealer in de hoofdstad. Maar deze adresbestanden had ik al in Nederland verzameld. Gaan maar aan het bellen. Goed Engels, dat is in ieder geval makkelijk. De werkplaatschef het probleem voorgelegd. Antwoord is niet best. Ze kunnen voor ons weinig betekenen. Zijn wel dealer van MB maar hebben geen enkele ervaring met dit type motoren. Op de vraag of we opgehaald kunnen worden krijg ik een paar telefoonnummers doorgespeeld waar ik maar eens wat moet proberen. Na veel gebel krijgen we een sleper zo ver dat hij ons haalt en naar de dealer brengt. Kan nog even duren, maar tijd hebben we zat. Uiteindelijk diep in de middag verschijnt er een naar mijn inschatting veel te kleine takeldoos. Blijkt inderdaad dat onze bus er niet op past. Shit. Weer bellen met mijn contacten in de hoofdstad. Na een uur worden we terug gebeld; er is een ander en grotere afsleper gevonden en die wil ons zaterdag voor 900 US-dollar om 10.00 uur ophalen. Deal.

12-8 Onderweg naar Ulaan Bataar 2

Klokslag 07.30 uur staat er een trailer voor de deur. Beetje vroeger dan afgesproken, maar wie zeurt er in deze omstandigheid. Via een talud rijden we de bus op de trailer en gaat de reis naar de dealer beginnen. Kost dan een paar cent, maar daar staat tegenover dat het ons geen diesel kost (?!). Na 2,5 uur bereiken we de dealer. Afrijden van de oplegger is probleem. Rijplaten zijn te kort en een talud is er niet. De chauffeur gaat op zoek naar een geschikte afrijplaats en die wordt gevonden in een soort grindafgraving nabij het bedrijventerrein waar we ons bevinden. Met wat acrobatiek komt de bus op vaste bodem. Vindingrijk zijn deze grapjassen, maar dat voelt niet altijd even lekker. De werkplaats is gesloten. Maandag zijn we de eerste. Ben niet optimistisch. Zal hulp van MB-international bikkelhard nodig hebben. Gelikt bedrijf, ziet er prachtig uit, maar de handel in John Deer machines is hier de core-business en niet de reparatie van Mercedessen. In ieder geval hebben we van het totale probleem een paar deeltjes opgelost: weg uit de rimboe en op het tweede stukje is het feit bij een dealer in de hoofdstad te zijn. Maandag puzzelen we verder. Nu eerst andere dingen zoals boodschappen doen, eten koken en natuurlijk drinken we straks ook nog ons biertje. Paar scenario's uitwerken doen we morgen.

1. Wim ten Wolde:
    12 augustus 2017
    Wij duimen voor jullie dat er snel een oplossing wordt gevonden. Lieve groeten van Marjo en Wim
  2. Wim Buursen:
    12 augustus 2017
    Hebben we even een paar dagen niet gekeken (wij toeren langs de Loire), is dat jong jarig geweest. Nou alsnog van harte Herman!
    Het wordt spannend zo te horen. Zal uiteindelijk goed komen, mogen we hopen. En dan alsnog die vis vangen hè. Succes jullie samen!
  3. Margret:
    13 augustus 2017
    Jeej wat een verhaal en belevenis!! Wij hopen voor jullie dat het morgen snel beter gaat met de camper en jullie! Herman nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heel veel succes. groetjes HEMA
  4. Evert en Alice:
    13 augustus 2017
    Mooie verhalen en veel foto's geeft een boeiende indruk van jullie reis, Herman van harte gefeliciteerd met je verjaardag en wij hopen dat de problemen met de bus snel zijn opgelost.
    Groeten Alice en Evert