Mongolia 5

17 augustus 2017 - Ulaanbaatar, Mongolië

14-8 / 16.8  Ulaan Bataar

Heb nog nooit zo'n zin gehad aan autorijden als nu. Tja zo gaat dat als je een bult techniek in beheer hebt. Zijn nog steeds in de hoofdstad van Mongolië; een stad met een gemiddelde dagtemperatuur van minus 2,9 Graden (gemeten over een heel jaar). Afgelopen dagen waren warm tot zeer warm en dan kun je je dat nauwelijks voorstellen. Gisteren hadden we als dagsluiting een fiks onweer. Dan daalt de temperatuur in rap tempo met zo'n 20 graden. Zijn maandagmiddag na de "reset" richting Russische grens vertrokken, maar na zo'n 80 kilometer te hebben gereden kregen we de melding op het display dat onze actieradius weer zeer beperkt zou zijn en een garage opgezocht diende te worden. Dus zoals een brave burger dat betaamt: luisteren en omdraaien richting onze vrienden bij de MB-dealer. Daar kijkt men vreemd op van het feit dat we er weer zijn. Klacht doorgesproken. Vanuit het technisch management is ook nog  iemand aangeschoven. Belangrijk is te weten dat moderne diesels hier niet verkocht worden vanwege de dieselkwaliteit. Daarom rijdt alles zo veel mogelijk op benzine. Vandaar ook dat er weinig kennis is van Adblue-motoren. Maar....... er is één monteur die hierover wel degelijk kennis heeft. We hebben met elkaar alle opties doorgenomen. Duidelijk is voor ons overigens ook dat de dieselkwaliteit in Rusland dicht bij de standaarden in West-Europa komen. Uitgezocht is dat dit inderdaad klopt en dat langs de grote doorgaande routes deze kwaliteit bijna altijd aangeboden wordt. Niet onbelangrijk voor het vervolg van onze reis. De opties die we bespreken zijn o.a de bus op transport naar Irkutsk (1000 km verderop) in Rusland. Daar zit een MB-dealer. Andere optie is de roetfilterinstallatie uit te bouwen en er voorlopig weer een "ouderwets voertuig" van te maken. Is een putje werk maar is te doen. Kan in Nederland weer worden hersteld. Deze laatste optie kiezen we. Monteurs sluiten bus voordat ze aan de klus beginnen weer aan op de computer en onze Adbue-man kijkt nog eens naar de waarden. In het Mongools moet hij iets gezegd hebben als "Na nun, Scheisse, verdammt so etwas gibt es nicht", wat in het Nederlands weer zo iets betekent als "gossepikkie" (denk ik). Alle waarden in de systematiek zijn 100% in orde. Lang verhaal kort: er komt een melding op het display welke niet in overeenstemming is met de werkelijkheid (mooie zin). Dat zet de mannen aan het denken. Mogelijk is één van de vier sensoren die de boordcomputer van info voorzien stuk en zorgt voor de melding met alle gevolgen van dien. Voorlopig dus maar niet demonteren van onderdelen is het advies. Fabriek raadplegen en probleem voorleggen is hun oordeel. Email verstuurd. Wachten nu al twee dagen op reactie uit Duitsland. Is normaal hebben ze ons verzekerd. "Tied heb wie zat", dus dat is het probleem niet. Vandaar dat we nog in de stad zijn en heerlijk opgesteld staan op het parkeerterrein, ingeklemd tussen werkplaatsen, Power-Plant 3 (kolencentrale), een spoorlijn en een vette verbindingsweg naar het centrum van Ulaan Bataar. Lawaai en uitlaatgassen nemen we voor lief. Hoezo een beter milieu! Ach alles went, zelfs een vent! Overigens begin ik wat meer waardering te krijgen van dit bedrijf. Weliswaar oogt de afdeling Mercedes Benz niet zo kolossaal, toch worden er dagelijks verschillende MB-auto's ter reparatie en voor onderhoud aangeboden. Bijna allemaal dikke 8-cylinders vooral uit de G-serie. Men is ook importeur en distributeur van Jeep, Dodge en nog wat Amerikaanse merken. Verder Landbouwmachines, bouwkranen en bemalingssystemen. We lezen veel en zitten (behalve als er een onweersbui losbarst) in het zonnetje (schaduw). Vanavond filmavond en kijken we de laatste drie delen van "The Missing". Nog even vlug een wijntje scoren bij de supermarkt en onze avond kan niet meer stuk. Dan lekker slapen in ons eigen hok.

1. Els:
    17 augustus 2017
    Hallo rakkers uit "Nongolia" ja de globetrotters uithangen is fantastisch en daar horen ook fantastische verhalen bij, maar dit verwacht en hoop je natuurlijk nooit. We wensen jullie en de mannen in de garage veel wijsheid in het vinden van een deugdelijke oplossing.
  2. Fien & Ben:
    17 augustus 2017
    Het moet daar 's winters wel erg koud zijn om die gemiddelde jaartemperatuur te halen. Echt zwaar landklimaat. Dus op tijd wegwezen! Jullie beleven intens veel maar het MB-gebeuren is een verhaal apart wat je liever miste. Terug in Rusland mag je hopen dat daarover het ergste leed is geleden met betere kwaliteit diesel. We mogen hier toch wel blij zijn met onze pompen. Ondanks de pech veel plezier verder. Jullie zijn gelukkig niet zo snel uit het lood geslagen.
  3. Margret:
    17 augustus 2017
    Wat zijn jullie kanjers in deze omstandigheden. Heel veel succes!!!
  4. Hans:
    18 augustus 2017