Op weg naar Kanchanaburi

27 januari 2018 - Kanchanaburi, Thailand

Het is zaterdag. Heerlijk rustig ontbijten. Je raad het al: weer een paar gebakken eitjes op mijn geroosterde boterhammetjes, een mini-croissantje en natuurlijk een klein vrachtje van al dat over heerlijke verse fruit. Dus een gezond ontbijtje zullen we maar zeggen. Dan rustig de spullen inpakken en 5 verdiepingen lager mogen we bij de balie afrekenen. Meestal is het afrekenen hier een feestje. Alles kost naar onze maatstaven, geen drol en dat geldt ook deze keer.

Taxi zal ons naar het vliegveld brengen waar we bij de familie Herz onze huurauto gaan afhalen. We moeten nog anderhalf uur wachten omdat onze wagen nog niet binnen is. Geen probleem want het is vakantie en dan "hebt wie tied zat!". Lekker aan de koffie. Dan 2 uur later is onze Honda SUV schoon en klaar voor gebruik. Auto met stuur aan de rechterkant, nou dan zal het hier ook wel de gewoonte zijn om links te rijden. Klopt. Overal staan waarschuwingsborden met de tekst als: "KEEP LEFT". Duurt even voor dat we de NAVI ingesteld hebben gekregen, maar dan gaan we op pad. Dwars door Bangkok richting snelweg 4. Overigens is deze stad schoner dan je zou denken. Nagenoeg nergens zwerfvuil. Alles wordt keurig opgeruimd. Wel zie je af en toe een stelletje kakkerlakken op de straat paraderen. Soms ook gefrituurd maar dan op schaaltjes bij de eettentjes net als de gebakken reuzen-maden en sprinkhanen. Nog niet geprobeerd. Doen we later !?

De schamele 150 kilometer die we vandaag willen afleggen gaat tergend langzaam. Veel verkeer, kleine opstoppingen en een veelvoud aan stoplichten zorgen er voor dat we veel tijd nodig hebben om ons einddoel te halen. Wordt even na zevenen als we uiteindelijk ons hotel Ploy in Kanchanaburi bereiken. De eerlijkheid gebied mij te melden dat we ergens een tussenstop gemaakt hebben en de drijvende markt bezocht hebben. Daar lekker onze verlate "Mittagstisch" gedaan en een beetje rond gekeken. Weinig toeristen hier en dat maakt het extra leuk. Veel vriendelijke reacties en begroetingen. Bananen gekocht die door een dame in een bootje werden aangeboden terwijl we op een terrasje zaten, gebouwd op palen boven het kanaaltje.

Guesthouse Ploy hadden we vanuit Nederland geboekt. Twee Garden-rooms. Zien er goed uit. Uitzicht op een tuin die ongeveer na 1 meter wordt afgesloten door een hoge muur. Gelukkig is er een grote binnentuin en een overdekt terras aan oever van de River Kwai! Je raad het al: morgen dus cultuur en geschiedenis snuiven.