Bangkok 3

26 januari 2018 - Bangkok, Thailand

Tegen 15.00 uur beginnen we aan onze wel verdiende lunch. Daarvoor gaan we voor de verandering maar weer eens naar de Thai! We laten ons de maaltijd heerlijk smaken en rusten uit van onze wandeling over het complex van het Koninklijk Paleis en de koninklijke tempel. De oude stad is moeilijk met het openbaar vervoer te bereiken. Alle straatjes zijn doorgaans verstopt door het drukke verkeer. We nemen de boot over de Klong Menam Chao Phraya. De laatste p[aar honderd meter leggen we te voet af. Achter de hoge, witte muren verrijzen de rijk gedecoreerde torens van het Koninklijk Paleis en de tempel "Wat Phra Keo". We maken een rondgang van enkele uren naarr de schitterende tempel en het aangrenzende paleis. Het is voor iedere toerist die naar Thailand komt verplichte kost. Het 20 ha grote terrein in het centrum van de oude stad is bijzonder boeiend. Hier zegt men, klopt het religieuze en politieke hart van dit land.

De hele wandeling is mooi. De overdekte wandelgang met zijn wandschilderingen is een hoogtepunt op zich zelf. Wat een detaillering!  En dan nog.....:

Wat Phra Keo: ​De tempel (Wat) is door een kolossale overdekte wandelgang omsloten. De binnenmuren zijn een kleurenpracht van uiterst gedetailleerde schilderingen die het Ramayana-epos uitbeelden. Het hart van het tempelcomplex is de rijk versierde en voor de Smaragdgroene Boeddha "bot", de tempelruimte. Ondanks zijn geringe afmetingen (66 cm hoog en 45 cm breed) geldt het beeld als hét religieuze symbool van Thailand. (Iedereen is verplicht voor het betreden van de tempel zijn of haar schoenen uit te doen en dat was te merken ook, zal ik maar zeggen). Wandschilderingen die het leven van Boeddha uitbeelden bedekken alle binnenwanden van de "bot". Pracht en praal en een lust voor het oog.

Koninklijk Paleis: ​Achter de tempel staat op steenworp afstand het Paleis. Geheel in Thaise stijl gebouwd en niet toegankelijk voor het publiek. Wordt vooral gebruikt voor ceremoniële bijeenkomsten en ten tijde van koning Rama I werd hier recht gesproken. Mooi bouwwerk.

Tijdens onze wandeling zien we telkens een aantal rijkversierde torens/stupa's overal boven uit steken. Allemaal verschillende bouwstijlen en de één nog mooier dan de ander, vaak voorzien van prachtige details. Ondanks de hoge temperatuur raken we niet uitgekeken. Het is lastig om een overzichtsfoto te maken. Het lijkt wel of elke vierkante centimeter voorbestemd is geweest voor het bouwen van tempels en het plaatsen beelden in alle vormen en maten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade