Chiang Saen

9 februari 2018 - Chiang Saen, Thailand

Rustig ontbijtje. Thee/koffie, gebakken meelrolletjes, geroosterde boterhammetjes met jam (gelei met kleurstof en suiker). Dan nemen we vriendelijk afscheid van de bazin van ons hotelletje. Was een redelijk maar sterrenloos onderkomen. De weg voert ons wederom door bergachtige gebied. Veel theeplantages. In het verleden waren dit de opiumvelden; nauwelijks bereikbaar omdat dit gebied nauwelijks ontsloten was en dun bevolkt was. Het laat zich raden: we zijn onderweg naar de "Gouden Driehoek", het grensgebied Thailand/Myamar/Laos. We bereiken al snel Chiang Saen. Laatste deel van de route voert ons langs de Mekong; een rivier met geschiedenis.

Onderweg nog een rots-tempel bezocht. Eén van de drie hier wonende monniken geeft ons er een rondleiding.  Niet spectaculair maar zeker aardig om te zien. Met een beetje fantasie herkennen we een paar Boeddha beeltenissen in de wanden. De monniken gebruiken de grot voor hun meditatie. Glibberig en een beetje glad. In het natte seizoen staat de grot onder water.

Dan is het nog maar een klein eindje noordelijk en we bereiken ons doel voor deze vrijdag; Sub Ruak. Dat feitelijk het genoemde drielandenpunt; "the golden triangel", zoals dat hier overal staat aangegeven. Niet te missen dus. Deze beruchte naam werd gegeven aan één van de grootste opiumteeltgebieden (1-woord; 3 x woordwaarde) ter wereld. De Goeden Driehoek is nergens aanschouwelijker te maken dan juist hier op deze locatie waar de rivier de Mae Sai die de grens met Myamar vormt, uitmondt in de Mekong, die Thailand weer van Laos scheidt.

Talloze toeristen uit de hele wereld bezoeken deze plek. We zijn niet eens in het hoogseizoen maar aan het aantal touringcars te zien zou je dat haast wel denken. Niet te vergeten ook de vele souvenirs kraampjes en de talloze restaurantjes langs de straten. Zo toeristisch hebben we het in Thailand nog niet gezien.

We bezoeken natuurlijk de "Hall of Opium", een museum dat de bezoeker informeert over 5000 jaar opiumgeschiedenis. Valt ons wat tegen, maar als je hier eenmaal bent is en blijft het een must.

Nog een poosje flaneren langs de vele stalletjes en kraampjes en natuurlijk een paar lichtbeelden schieten van het drielandenpunt. Veel Boeddha's staan ook hier weer voor de toerist opgesteld. Het "Efteling karakter" krijgt meer een Euro Disney sfeer. Eén grote kermis. Natuurlijk lekker een "Mittagstisch" gedaan, en ook de menukaart komt in de buurt van Euro Disney; frietjes, hamburgers en ook de sandwiches ontbreken niet. Kunnen we er valst weer een beetje aan wennen, want de dagen beginnen nu wel te knellen. Maandag vliegen de 4 modale Hollanders weer naar dat koude kikkerlandje.

We slapen de komende twee nachten in "BanSaeo Garden Resort" dat mooi gelegen is op de over (lees: "oever" van de Mekong. We worden vriendelijk welkom geheten, maar als we de prijs van de kamer zien worden we iets minder enthousiast. We weten als echte Hollandse handelslui de prijs behoorlijk naar beneden bijgesteld te krijgen en gaan dan toch akkoord.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Charlotte en Anouk:
    11 februari 2018
    Nog even genieten de laatste dag! En vandaag zondag Chiang Rai? Liefs c&a .Graag tot een volgende keer :)
  2. Herman en Gerty van Voorst:
    11 februari 2018
    Ja vandaag natuurlijk Chiang Rai; zijn zeer benieuwd naar de "Witte Tempel".