Chiang Mai 5

4 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Bij het opstaan ontmoet ik in de douche een peloton, nee een compagnie, nee als ik goed kijk zelfs een hele divisie zwarte mieren. Hebben van het douche-gedeelte hun kampement gemaakt. De warme douche-straal lijkt een abrupt einde aan hun opmars te maken, maar zodra de straal wordt gestopt komen uit allerlei kieren en gaten en openingen achter de tegels nieuwe versterkingen oprukken. De slag lijkt op voorhand verloren. Ik geef mij over, steek de witte vlag (mijn onderbroekje; maatje 4) in de lucht wens mij volledig gewonnen te geven, maar dat schijnt dit soort legers niet te kennen. Ook de vloer van de douche is volledig onder controle van de zwarte mieren-infantristen. Bij wijze van coulantie wordt mij het douchen niet al te moeilijk gemaakt. Het is niet anders, we zijn onderweg in een totaal andere klimatologische wereld met al zijn voordelen maar dus ook met een paar nadelen.

We gaan vandaag op weg naar een zijdeweverij annex een zijdemuseum. Niet al te ver van ons kwartier verwijderd. De dag is nog fris en de relatieve koelte is voor ons aangenaam. We krijgen in het Engels goede uitleg over de wijze waarop zijde ontstaat en vervolgens via allerlei tussenstappen wordt verwerkt tot eindproduct. Nooit geweten dat een zijde-cocon zo ongeveer 300 tot wel 500 meter zijde-draad betekent. Erg "interesting" om uitgelegd te krijgen. Een doek van 4 M2 zijde vraagt daarna een weeftijd (handmatig) van ca. 8 uur. Een aantal dames zijn hier dagelijks mee bezig om de bijbehorende winkel te voorzien van voldoende verkoopbare eindproducten. Sjaals, blouses, jurken maar ook mannen-kostuums kunnen hier gekocht worden of op maat worden aangemeten.

Dan gaan we weer verder. Educatief zal het programma vandaag wel een beetje blijven. In de buurt van Chiang Mai staat ook nog een parasol-fabriek. Rijstpapieren parapluutjes worden hier handmatig gemaakt en ook nog eens handmatig beschilderd. Op voorhand denk je: "moeten we dat gaan zien", maar als je er eenmaal bent is het bijzonder interessant en leuk. Een tiental schilders zijn met de versieringen bezig en vinden het ook nog eens leuk om snuisterijen van persoonlijke aard van de gasten te beschilderen. Mijn Canon spiegelreflexcamera was tot op de dag van vandaag een massaproduct, nu is deze opgepimpt met een draak en is gepromoveerd tot een "one of a kind camera".

Rest van de middag gaat ieder zijn gang en is het tot aan het avondeten "persoonlijk chillen" geblazen. We hebben een paar krassen op de huurauto opgelopen (bamboetakken die over de weg hingen). Hansje heeft zijn tandpaste aangewend om deze met succes weg te poetsen; Els (van Kaasterdoris) is gaan zwemmen in het koudwater zwembad voor gevorderden, Gerty is met de 100CC brommert van Charlotte aan het skeuren geslagen, terwijl Hermenneke digitale zaken te regelen had. Als dan de 5 weer zijn intrede doet in de Thaise-wandklok zonder vogeltje, ontmoeten we elkaar weer aan de bar. Een lekker koel biertje is ons deel. Het avondmaal gebruiken we later op de avond bij Anouk en Charlotte thuis. Weer ligt er een heerlijke dag achter ons.

1. Els:
    5 februari 2018
    Het is ELKE dag feest. Zoveel mooie dingen te zien en te beleven, daarbij fijn gezelschap en goed weer. Wat wil een mens nog meer. O ja, en vooral het lekkere Thaise eten niet te vergeten. Effe wat anders dan boerenkool!!!