Chiang Mai 6

5 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

We sluiten de dag af met een heerlijke BBQ. Pete en zijn vrouw Djing hebben dit excellent voorbereid. Overdadig zelfs met natuurlijk ook heerlijke groentesalades. Vis, vleesspiesjes. kip en grote garnalen, voor een ieder meer dan voldoende. Leuk internationaal BBQ'en! Alle gasten deden er aan mee. Tijdens de BBQ kwam het huisvarken "Miss Piggy" ook nog even poolshoogte nemen, maar dat vond niet iedereen zo'n succes. Het huisvarken werd dan ook vlotjes, zij het tegenstribbelend,  weer naar het land gedirigeerd, maar dat is altijd nog beter dan met je dikke poeperd te eindigen op een heet BBQ-rooster.

Het was vandaag wat het weer betreft een heerlijke dag. Natuurlijk doet de zon hier z'n werk en moet je oppassen niet te verbranden. Hier in de bergen is het zeker in de schaduw lekker toeven. Temperatuur schommelt overdag zo tussen de 24 en 28 graden en dat is goed vol te houden, zeker ook omdat er vaak een lekker briesje waait.

De lunch hebben we bij een lokaal restaurantje gedaan. Eenvoudig maar altijd goed van smaak. Het dagelijks buiten kunnen eten heeft toch wel iets speciaals en dat zullen we straks thuis zeker nog een tijdje moeten missen.

Gerty en Hans hebben op de fietsen van Charlotte en Anouk nog een stukje in de omgeving rond getrapt. Dan lekker afdouchen en opmaken voor "het laatste avondmaal" hier in het Country Retreat. Morgen trekt de karavaan verder naar het noorden op zoek naar nieuwe hoogtepunten.

De ochtend en het begin van de middag stonden in het teken van een bezoek aan de Wat Pha That, ergens in de bergen. Mooie route er naar toe, zeker weten! Het is een pelgrimsoord. Een imposante poort is nog in aanbouw; de contouren staan en men is nog bezig met het beplakken van het geheel met felgekleurde keramische tegeltjes. Tienduizenden van deze geglazuurde tegeltjes worden als een mozaïek over de zuilen en de draken gedrapeerd. Wat een immens karwei, alles maar dan ook alles is handwerk. Daar zijn de werkers nog wel een tijdje mee zoet. Ook de overkapte galerij die het eerste binnenplein omsluit is nieuw en nog niet geheel klaar. Schilders zijn bezig met ragfijne penselen de wandschilderingen aan te brengen; eerst worden alle afbeeldingen ingetekend en vervolgens ingekleurd. Monniken werk; toepasselijker kan het niet worden omschreven.

De trappen naar hoger gelegen deel van het complex, waar de tempels en ook de hoofdtempel staan zijn snel bedwongen. Daar stuiten we op "pracht en een praal". Tientallen Boeddhabeelden, soms in lange rijen opgesteld zijn een lust voor het oog. De hoofdtempel lijkt een gebouw van goud en edelstenen en ook het interieur doet ons verbazen. Fraai stukje architectuur.

Thailand is wel een land waar je over de tempels struikelt. Niet alle zijn beeldschone creaties, maar er zijn grote aantallen tempels en kloosters die een bezoek meer dan waard zijn. De lokale kennis van Charlotte en Anouk hebben ons de afgelopen week daarbij op een bijzondere manier geholpen.

1. Charlotte en Anouk:
    6 februari 2018
    Een van de mooie tempels en ook de weg er naar toe blijf Ik zelf ook mooi vinden. Een bedevaartsoord ook. Fijn om er samen met jullie geweest te zijn net als al het andere