Chiang Mai 3

2 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Half negen blazen de kikkers (hier een lekkernij) op de rijstvelden het reveille! D.w.z. niet opstaan maar aan tafel! Vandaag gaan Herman en Gerty samen met Charlotte en Anouk een wandeltocht in de bergen maken. Hans en Els hebben hun eigen programma en daarbij de beschikking over de mountainbikes van Charlotte en Anouk. Stevig ontbijtje en dan snel op pad zodat het "klim-gedeelte" van de wandeltocht in de betrekkelijke koelte van de ochtend kan worden afgelegd. Klein stukje met de auto rijden, en we staan aan het startpunt. Tocht behelst 4 loop-uurtjes. Mooie wandeltocht door bergachtig gebied. We komen maar weinig mensen tegen. Gevarieerd landschap. Af en toe bosachtig, wat op hoogte toch altijd weer een paar graden scheelt. Tegen 15.00 uur zijn we weer bij het startpunt en kijken voldaan terug op de wandeling.

Dan terug naar het Country Retreat, waar Hans en Els lekker aan de rand van het zwembad ons opwachten. Lekker douchen, schone kleren aan en dan richting huisadres van Charlotte en Anouk. Is op steenworp afstand van ons paradijselijke bivak. Alvorens we daar naar toe gaan bezoeken we eerst de lokale markt. Daar doen we onze boodschappen voor het avondeten. Els en Herman gaan (proberen) Thais te koken. Gevarieerd scala aan groenten, rijst en mie worden ingeslagen. Bij de afdeling "vlees & vis" kopen we een gebraden haantje, en een paar meter verderop slaan we een flinke portie gefrituurde Tahoe in. Van al die spullen moet iets te bakken zijn!

Bij het huis van onze gastvrouwen gaan we eerst lekker "chillen" op de waranda en genieten we niet alleen van een biertje maar ook van de koelte van de late namiddag. Dan gaan Els en Herman kokerellen en proberen een heuse Thaise maaltijd te bereiden. Rode-rijst en ook de Mie vormen de basis van de maaltijd. de verse groenten worden deels enkele minuten in een vooraf bereidde bouillon gekookt, terwijl de andere helft van de groenten mix een wok-proces ondergaat. Het geheel wordt nog omlijst met een paar schalen "gemengde salade" en als dan alles op tafel staat uitgestald klinkt het sein: Aanvalleeeeehhhh! Hans snijdt de kip aan hap-klare mootjes en laat zien wie er thuis op zondag altijd het vlees mag snijden.

We hebben het ons goed laten smaken en een uurtje later start de afwasploeg (iedereen behalve de kokers) in de keuken de afwas. Anouk regelt de koffie en serveert daar heerlijke Zwitserse chocolaatjes bij. Als klap op de vuurpijl komt zij ook nog met een restant steenkoude Limocello op de proppen. Beter kun je een maaltijd als deze niet besluiten. Geweldig.

1. Charlotte en Anouk:
    3 februari 2018
    Het was heerlijk! Zowel de wandeling als het eten :). Mag je nog eens doen .....