Chiang Mai 2

1 februari 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vannacht was het "ontiegelijk" koud! We hebben van  ijspegeltjes gedroomd! Klopt ook want de temperatuur tegen de ochtend: amper nog 13 Gr. Celsius. Deze weken is het hier in de bergen tussen zonsondergang en zonsopgang behoorlijk fris. Airco kan wat dat betreft van de muur en in de kartonnen doos worden ingepakt. Slaapt lekker, dat zal iedereen met ons eens zijn. Maar...... als de zon weer boven de bergen z'n opwachting maakt wordt deze geflankeerd door de Thaise warmte. Toch is het in deze regio ondanks alles relatief aangenaam. Regio heeft in dat opzicht een goede reputatie.

Het "Country Retreat", zoals de accommodatie officieel heet is paradijselijk aangelegd. De appartementjes staan in weelderig groen opgesteld en voldoen aan onze verwachtingen. Niet super luxe, maar gewoon goed. We ontbijten in alle rust op de overdekte waranda van het restaurant en genieten van een haast weldadig uitzicht. Achter de rijst velden doemen de bergen op en deze zijn voor een deel nog gehuld in de ochtenddauw. Alleen het huisvarken verstoort al knorrend de rust lichtelijk en wil alvast de overblijfselen van het ochtendontbijt aangeleverd krijgen. Het 9 maanden oude mormel van 110 kilo moet nog even geduld hebben en wordt de keuken uitgestuurd. Koffie is perfect; dit keer geen oploskoffie.

Charlotte en Anouk zullen de komende dagen onze gidsen zijn. Kennen de streek goed en dat mag ook wel als je hier al een aantal jaren woont. Over slingerende bergwegen rijden we in alle rust door het gebied. Heerlijke route. Zien een aantal olifanten die hier gereguleerd in het wild leven. Dat wil feitelijk zeggen dat volledig in het wild levende olifanten in Thailand haast niet meer mogelijk is. Enerzijds is de populatie nog maar klein, en anderzijds zijn ze hun leven niet veilig omdat dorpelingen bang zijn dat ze hun huisjes verwoesten. We scoren er onderweg een aantal. Blijft altijd een fascinerend gezicht.

Natuurlijk kunnen we niet om een paar kloostercomplexen heen en bezoeken er voor de verandering maar weer eens eentje.. Sommigen hebben een hoog "efteling-karakter" en doen kermisachtig aan. Lijkt wel of ze neer gezet zijn voor vertier en vermaak. De andere kant is natuurlijk wel dat verreweg de meeste Thai Boeddhistisch ingesteld zijn. Boeddhisme is meer een levensfilosofie dan een geloof. Daarnaast zijn de mensen hier behoorlijk bijgelovig (geesten). Overal worden om de geesten te vriend te houden, of sterker nog om ze buiten de deur te houden offers gebracht en rituelen in stand gehouden.

Feesten doen ze hier trouwens ook graag. Er is maar weinig aanleiding voor nodig of er wordt weer wat gevierd. Nieuwjaar wordt hier bijvoorbeeld drie keer gevierd. Dat daarbij veel (overdadig) alcohol wordt gedronken is voor ons een beetje nieuw. De Thaise mannen blijken erg goede "in-nemers". Alcohol is hier een behoorlijk probleem. Het fenomeen "wie is de BOB" kennen ze hier niet. Gewoon in de auto stappen na een aantal borrels is heel gewoon. Thailand is in Azie kampioen in dodelijke ongelukken. De politie staat hier eerder in de modus er voor te zorgen dat je schade vrij thuis komt, dan dat ze je bekeuren en uit de auto zetten. Ook drugs is hier een veel groter probleem dan we dachten. Vooral de chemische drugs (XTC, Crack) wordt op grote schaal gebruikt. Alleen Chang Mai kent al een vijftal grote afkickklinieken.

We genieten van onze middagpauze aan de oever van een bergrivier. We peuzelen in de koelte onder de bomen onze "boterhammetjes" op (rijst met groenten). Daarna maken we het rondje door de bergen af en drinken nog ergens een kop koffie voordat we huiswaarts keren. Els neemt nog een wel erg koele duik in het zwembad van het Retreat (je moet het maar durven). Aan de buitenbar genieten we van een lekker biertje en zien langzaam de zon achter de bergen verdwijnen; de avondschemering strijkt neer over de rijstvelden. Dan worden we door het hulpje van de kokkin opgehaald. Een weldadig gedekte tafel valt ons ten deel. Rode rijst, mie-achtige pasta en diverse schalen met allerlei soorten gewokte groenten overgoten met overheerlijke sausen vormen ons avondmaal. Als we voldaan van tafel opstaan heeft de nacht het Country Retreat in zijn armen gesloten. Krekels en ander tsjilpend gespuis zijn vanaf nu een aantal uren de baas.

1. Maria:
    2 februari 2018
    Had toch maar een kruik mee genomen haha. Of ja, sokken en sjaal om in bed. Helpt goed voor de warmte.
    Maar goed weer prachtige foto's