Bangkok 2

25 januari 2018 - Bangkok, Thailand

Om klokslag negen uur zitten we aan het ontbijt. Lekker en lang geslapen. Koffie, brood, veel fruit en een lekker gebakken eitje; daar kunnen we het wel weer een paar uurtjes mee doen.

Dan de zwoele wereld in. We verwisselen de zuurstof voor de lucht van het verkeer en wat de stad zoal niet nog meer voortbrengt aan gassen en dampen. Met de taxi gaan we richting Chinatown. Een wirwar van straatjes en steegjes, waar letterlijk alles maar dan ook alles te koop is. In Bangkok wemelt het van deze markten. Doet altijd erg gezellig aan. Het leven speelt zich voor een belangrijk deel af op en rond deze markten zo lijkt het. Een stad waar de dynamiek vanaf spat. Het vroegere "dorp van de wilde pruimen" is zo ongeveer de bloeiendste metropool van heel Azië. Een stad ook met meer dan 400 tempels, veel winkelstraten en al met al een bezoek meer dan waard. Een complexe stad ook, waar rijkdom en macht openlijk zichtbaar is naast alles wat armoede en ellende heet.

Tegen de middag zoeken we even een rustpuntje en gaan een koffie tentje binnen. Als de bestelde espresso wordt geserveerd blijkt dat een koude variant te zijn, vermengd met ijsschaafsel en afgetopt met melkschuim. Met een rietje wordt je geacht deze substantie naar binnen te werken. Smaakt echter best goed. Dan opfrissen in het hotel en vervolgens lunchen op de foodmarket die pal achter ons hotel te vinden is. De Thaise lunch smaakt voortreffelijk. Veel wordt er met (wok)groenten gewerkt. Vaak gevarieerd met kip, eend of vis al dan niet scherp gemaakt met pepertjes.

De middag staat in het teken van een fietstocht door Bangkok. Gids en 4 fietsen staan voor ons klaar. Nog even de banden oppompen voor die zware Nederlanders en dan gaan we op pad. Leuke en gevarieerde tocht. We zien veel verschillende kanten van de stad. In het begin even wennen aan het links van de weg fietsen maar dat hebben we snel onder de knie. Verkeer is rommelig en oogt chaotisch. Maar zoals in elke chaos zit er ook wel systeem is. Opvallend is dat iedereen veel rekening met elkaar houdt.

Tegen 18.00 uur leveren we onze stalen rossen zonder schade weer in, nemen afscheid van onze vriendelijke vrouwelijke gids en keren terug naar ons hotel. Voor dat we ons gaan opfrissen bestellen we eerst een lekker koel Thais biertje. Dat smaakt! Dan douchen. In het restaurant bestellen we een overheerlijke maaltijd en sluiten de dag af met een ouderwets potje klaverjassen.

1. Charlotte en Anouk:
    25 januari 2018
    Super! En herkenbaar van de koffie :) als je niks erbij zegt is het iced coffee or iced tea 🤪is ons ook gebeurd.....
  2. Wies:
    26 januari 2018
    Zo'n lekker Chang biertje gaat er altijd in. Nog een tip. Neem ook eens de taxi boot die over de kanalen gaat. Een bizondere ervaring!!!
    En als je mijn broer Jos ziet ... doe m de groeten :)