Litouwen

21 juni 2017 - Klaipeda, Litouwen

18.6:  Klaipeda - Juodupanai 61 kilometer

Opstaan, douchen, en alles weer lekker fris zullen we maar zeggen. Tegen de middag de motor maar weer aangeslingerd en brengen eerst nog een bezoekje aan Klaipeda. Wel een leuke stad, maar de dynamiek spettert er niet van af. Grote cruisschepen leggen hier wel aan. Voor de rest kleine vissersboten in de haven. Wat rondgewandeld, op terrasje koffie gedronken. Daarna gaat het landinwaarts en vinden een stek aan een meer. Ontmoeten een oude vrouw die graag met ons wil praten. Toeval wil dat we elkaar niet verstaan; zij geen Nederlands, wij geen Litouws. 's-Avonds trekken we een blik erwtensoep los; tenslotte was het ook een frisse dag.

19.6 Juodupenai: 0 kilometer = rustdagje.

Lezen, wandelen en relaxen.

20.6 Juodupenai - Kryzio Kalnas  136 kilometer

Zonnig en veel stapelwolken. Lekker temperatuurtje. Volgen de A11 in westelijke richting. Provinciale weg, weinig verkeer en dus lekker opschieten. Bij Siauliau slaan we links af richting "Heuvel van Kruisen". Vooraf eerst naar de supermarkt. Goed gesorteerd, redelijke prijzen (blijven echte Nederlanders!).De Heuvel (duitsers zouden zeggen "Kreutzberg", maar dat is echt wat anders) is bedekt met duizenden kruisen in alle soorten en maten die dicht op elkaar staan. Ze zijn zowel van hout als van ijzer en grotere kruisen zijn behangen met kleinere. Ook veel Russisch-Orthodoxe kruisen, waarop vrijheidsleuzen geschreven staan voor de in Siberië verdwenen landgenoten (heb ik mij laten vertellen). Russen hebben de heuvel keer op keer ontruimd, maar de Litouwers plaatsten telkens nieuwe. Oogt indrukwekkend, maar aan de andere kant is het ook wel een bizarre aanblik.

21.6 Kryzio Karnas - Kuldiga  170 kilometer

Stonden op grasveldje bij een cafe-restaurant. Geheel verlaten, achterdeur stond gisteravond en vannacht wagenwijd open. Niemand te zien. Als we net willen wegrijden komt er een auto met de uitbaatster de laan opgereden en vraagt vriendelijk 15 euro in haar potje te doneren. Hebben we weinig zin aan, maar uiteindelijk betalen we 10 euro om van het gezeik af te zijn. Ongemerkt rijden we Letland binnen. Anderhalf de oppervlakte van Nederland; 2 miljoen inwoners waarvan 30% Russen (daar zit nu net de spanning na de Krim). Saaie route langs akkers en nog eens akkers. Noord-Westelijk is de richting. Parkeren net buiten het stadje Kuldiga, aan de oevers van de Venta. Rustig stadje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. In zekere zin wel een bijzonder stadje; dankt deze bijzonderheid denk ik aan de fraaie ligging nabij een waterval en een romantische bakstenen brug. Veel schilderachtige huizen uit de 18e en 19e eeuw. Vandaag vieren ze hier de zonnewende. Geloof niet dat hier vanavond in de stad de vonken er af zullen vliegen. Maar..... misschien krijgen wij dat hier voor elkaar. Gaan lekker uit eten in Hotel Metropole (wie heeft dat hier verzonnen). Uploaden verhalen en fotoooos.

1. Jannie:
    21 juni 2017
    Hoi Gerty en Herman, leuk om te lezen. Op deze manier krijg je een mooie indruk van jullie reis. Ik ben helemaal bij. Ik vind het ook wel heel leuk, dat je op de kaart kan volgen, waar jullie langs gaan.
    Ik blijf jullie volgen, goede reis, groeten van ons, Dick en Jannie
  2. Fien & Ben:
    21 juni 2017
    Het is inmiddels al een mooi gedetailleerd dagboek. Mooie beschrijvingen.
    De ervaringen met de nieuwe bus zijn goed? Lukt communicatie nog redelijk ondanks de onbekende talen (via bv Engels)? Hier alles goed maar erg warm.
    Gr Fien & Ben.
  3. Wim Buursen:
    22 juni 2017
    Bijzonder zeg, al die kruisen!! Jullie zijn al aardig op weg inmiddels.
    We vinden het erg leuk om jullie via de blog af en toe te volgen.