Afronding reis Rusland en Mongolie

15 januari 2018 - Enschede, Nederland

De reis ligt al weer een tijdje achter ons. Toch zijn we tot op de dag van vandaag bezig geweest met de technische malheur die we tijdens de trip ondervonden. Natuurlijk daarover met onze vrienden van Mercedes-Benz uitvoerig van gedachten gewisseld. Formeel is hun (schriftelijke) reactie als volgt:

"Het is niet mogelijk de techniek in uw auto aan te passen zodat u probleemloos zou kunnen rijden op mindere kwalitatievere brandstof".

​Maar ........., we hebben nu wel een oplossing gevonden. Vanwege de emissie-waarden niet toegestaan in Nederland, maar toch. In het kort komt het er op neer dat het roetfilter (DPF-systematiek) wordt uitgebouwd en ook het Ad-Blue systeem (SCR) moet worden uitgeschakeld en worden uit-geprogrammeerd. Een RVS-pijp komt in de plaats van het roetfilter. Alles kan door een specialistisch bedrijf geregeld worden. Dus een volgende trip naar "ver-weggiestan" (2019) kan nu zo maar worden voorbereid. Aanhouder wint zal ik maar zeggen (maar ja, die Leu hebt ok tied zat).

De leverancier van de camper hadden we aansprakelijk gesteld voor een deel van de schade. Deze was op de hoogte van onze reisplannen en had ons moeten wijzen op de mogelijke technische problemen die zouden kunnen ontstaan. Ook hier goed nieuws. Hymer en de Gelderse Camper Centrale hebben ons financiële voorstel ter compensatie volledig gehonoreerd.

Zo, en dan nu eerst maar eens naar THAILAND; op naar de warmte!