Rusland 1

2 juli 2017 - Sankt-Peterburg, Rusland

1.7  Toila  -  Sint Petersburg  215 kilometer

Niet bijster vroeg opgestaan, terwijl dat wel ons plan was. Nog altijd druilerig buiten. Vlak voor Narva nog even Ad-Blue bij getankt. Kon alleen een "handige" 20 liter-verpakking kopen. Onhandig bijvullen; 15 liter in de tank, de rest over mijn handen en kleding. Laat geen buitensporige vlekken achter maar mag niet gedronken worden, staat er op het etiket. 12.30 uur bij de Estlandse grens. Worden eerst naar een kantoor op een industrieterrein gestuurd om daar een uitreis-ticket aan te schaffen (Dienst Belastingen). Moeten daar 5 uur op wachten. Hoezo Europa?!. Dan hebben we het papiertje en zijn 4,5 Euro armer. Vervolgens gaat het toch een beetje gespannen richting grens. Belanden voor grote stalen poorten/hekwerken. Nummer wordt gescand en de poorten gaan automatisch voor ons open. Estse douaneformaliteiten duren dan nog wel een strak half uurtje. Auto wordt nog geïnspecteerd. Vriendelijke beambten, dat wel. Als je deze bureaucratie mee maakt doe je nooit meer schamper over onze Nederlandse Ambtenaren. Dat zijn vanaf nu onze welwillende vrienden! Dan mogen we verder naar de jongens en meisjes uit de sombere klassen. Nou dat valt eens hard mee. Vriendelijk en behulpzaam worden we door de papierwinkel geholpen (Mevrouw Sletjana!). Controle van de auto is meer nieuwsgierigheid dan gezoek naar iets wat er niet is. Dat hebben we in het verleden wel eens anders mee mogen maken. Dan rijden we naar St. Petersburg, nog altijd een behoorlijk ritje. Omstreeks 23.00 uur komen we daar in de schemering aan. Heel de stad door gejakkerd, maar eindelijk gevonden: de parkeerplaats van Hotel Elizar (bekend bij camper-reizigers). Fijne stad om met een rijbewijs dat nog maar 1 dag oud is met je nieuwe autootje aan te doen. Alles rijd te hard, en de dingen die bij ons niet mogen schijnen hier weer wel te mogen (en andersom werkt dat dan ook weer zo). Maar...... een leuke ervaring.

2.7 Sint Petersburg  0- kilometers

Ja, daar staan we dan, aan de rand van het grootste land op deze aarde. Volgens velen (w.o vriend Jelle Brandt Corstius) een mooi land vol verrassingen. Geen dag is hier het zelfde. Onmetelijk groot; het strekt zich uit van de Oostzee tot aan de Stille Oceaan (Japan op steenworp afstand). Overspant 11 tijdzones. Een land met oneindig lijkende lengtes aan kustlijn, ontelbare meren, bergen, bossen, vlaktes, moderne maar ook klassieke steden, romantische dorpen en veel, veel vriendelijke mensen. Natuurlijk is er ook een keerzijde, maar wij komen vooral voor de parels. Vandaag St P.burg op program. Een westerse metropool aan de monding van de Neva aan de Finse Golf in het noorden van Rusland. De noordelijkste miljoenenstad met een oppervlakte van 600 km2. De stad is gebouwd op 44 eilanden en heeft 68 kanalen en rivieren binnen zijn grenzen waarover minimaal 600 bruggen zijn gebouwd. In het water van de Neva, haar zijarmen en kanalen weerspiegelen de façades van paleizen en schitterende gebouwen. Misschien wel de mooiste stad van Rusland. Binnenstad staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Er is zo verschrikkelijk veel te zien dat je vele dagen een vol dagprogramma kunt samenstellen. Wij beperken ons echter tot 1 dag (plannen volgend jaar stedentrip hier naar toe). Zo als je het metro-station verlaat is er die overweldigende aanblik van deze monumentale stad. Het ene nog mooier dan het andere. We treffen het vandaag overigens ook met het weer! Lopen eerst in de verkeerde richting. Houden de kaart anders om en ineens klopt alles weer! Van verre zien we de contouren van de Isaakskathedraal (1858). Eén van de grootste koepelgebouwen van deze wereld; gebouwd op duizenden boomstammen vanwege de moerasachtige bodem. Mooie gouden koepels en een interieur om je vingers bij af te likken. Eén en al luxueuze pracht; edelstenen en mozaïeken van talloze kleuren marmer bedekken alle wanden. Alleen de plafonds hebben geschilderde afbeeldingen. Mooi, mooi, mooi. Dan hobbelen de oudjes richting de tempel aller kunst - De Hermitage!. Eén van de belangrijkste kunstmusea van de wereld. Door de zalen van dit complex trekt een constante stroom bezoekers. We besluiten ons niet in de rij aan te sluiten. Wachttijden zijn lang en we hebben afgesproken terug te zullen komen. Lopen over het Paleisplein en het Plein der Kunsten naar het gebouw van de voormalige Generale Staf (nu onderdeel van de Hermitage). Vandaar verder langs veel moois. Alvorens we de Catharinakerk (oudste katholieke kerk in Rusland) nog "even" aandoen wordt er eerst lekker geluncht op een terrasje. Lekker gegeten, glaasje witte Chardonnay er bij en onze dag is weer een feestdag er bij! Ook de Catharinakerk heeft een adembenemend interieur. Veel kostbaarheden aan de muren, prachtige altaren en mooie schilderingen. Veel mensen doen de kerk vandaag aan om religieuze redenen. Grappige mengeling zo met ook die grote hoeveelheid toeristen. Metro brengt ons weer in de richting van het hotel. Het Cyrillisch is niet altijd even makkelijk te volgen. Dat wordt verder op in onze reis steeds lastiger (uitdagender moet ik eigenlijk zeggen). Eind van de middag zijn we dan terug bij onze trouwe Lucca. Vanavond eten we brood. Hebben overigens vanmorgen ontbeten in het hotel, maar dat was inhoudelijk een "vette" tegenvaller, financieel viel het mee (7 Euro 2 pers.)!

1. Wim Buursen:
    3 juli 2017
    Jullie schrijven leuk! Nu dus Rusland !! Het echte avontuur gaat beginnen.
    Ben erg benieuwd naar het vervolg.
    Veel plezier!
  2. Bea:
    3 juli 2017
    Erg leuk om jullie te volgen! Er schuilt een schrijverstalent in!! Geniet ervan! We volgen jullie!
  3. Fien & Ben:
    4 juli 2017
    Fantastisch om dit allemaal te lezen, dan te bedenken dat het voor jullie echt beleven is. Onze geografische kennis komt er door op een hoger peil. Kijken met spanning weer uit naar het volgende proza!
  4. Jan en marlene:
    4 juli 2017
    volgen jullie binnenkort naar st Petersburg
    ben benieuwd