Ruskie 3

13 september 2017 - Kurgan, Rusland

9-9 (vervolg)

Al ruim 2000 kilometertjes en geen vervelende meldingen op display. Brandstofkeuze (aanrader van MB Krasnoyarsk) in combinatie met erg rustige rijstijl werpt z'n vruchten af. Hoe dichter bij Europa des te beter de brandstof ook. Landschappelijk was de route beetje eentonig, Vlak land hier met veel graanvelden. Nauwelijks dorpjes te zien. Stukken soms van 600 tot 1000 kilometer zonder dat je door een dorp komt. Kunnen we ons in Nederland (en België) niets bij voorstellen: Traject Utrecht - Parijs en geen dorpje te bekennen. Tussen de middag met Lucca tussen de graanvelden een wandeling gemaakt. Aan die velden komt geen eind, dus maar weer omgedraaid! Overnachten op een bewaakte parking voor vrachtrijders die hier vaak als "camping" worden aangeduid. Grote terreinen, vaak niet verhard ('s-winters natuurlijk wel) met café, restaurant, bandenservice, douche en wasgelegenheid. Wel erg basic. Eén regenbui en het is een varkensbende. We staan hier omdat we graag van het internet gebruik willen maken. Staan zeker een dikke honderd trucks om ons heen. Lekker, vooral die met koelaggregaat. Mannen hebben ook een ander bioritme dan wij; voor dag en dauw begint het vertrek van die oude bakken. We troffen een paar weken geleden paar van de vrachtrijders die verlegen waren om een praatje (en een paar Europese sigaretten). Vaak zijn het ZZP'ers. Vertelden dat ze soms maanden van huis zijn en alle uithoeken van dit grote land zien. Rijden de richting waar het werk te halen is. Eén van de jongens maakte duidelijk per jaar 120-duizend kilometer te rijden, en dat op dit soort wegen. Nou ja, had ie maar een ander vak moeten leren!

10-9  Kurgan  -  Chelyabinsk  408 kilometer

Dus een wat onrustige nacht; in alle vroegte begonnen ze die stink diesels warm te draaien. Voor ons weer een dag zonder motor-problemen. Beginnen er nou weer vertrouwen in te krijgen. Niet alleen het landschap verandert met het aantal kilometers dat we afleggen. Ook het materieel op de weg begint weer meer westers te worden. Betere voertuigen. Geldt zeker ook voor de vrachtwagens. Veel Dafjes. Ook een dag dat de voorruit brandschoon blijft, maar dat geldt niet voor de camper als zodanig. Wat een klere-weer vandaag. Niet te filmen, en dan zeg ik het wel heel netjes. We wilden aanvankelijk stoppen in één van de nationale parken die we tegen kwamen. Maar dat heeft geen zin. Wandelen op natte klei is voor deze oudjes vragen om een kunstheup. Staan nu op een rustig verhard plekje in de stad. Oninteressante stad, als was het alleen al vanwege het feit dat hier een aantal wapenfabrieken staan. Vooral raketbouw, en dan niet van die "raketjes van IGLO" uit het diepvriesvak bij Appie Heijn.

11-9 en 12-9  Chelyabinsk  - Kazan  750 kilometer

Twee behoorlijke reisdagen met veel regen onderweg. Na de middag klaart het dan een beetje op en daar hebben we gretig gebruik van gemaakt. Zijn in de buurt van Nabercehnyy Chelny. Wie dat in één keer goed weet uit te spreken krijgt van mij een kilo Russische worst (gooien ze je hier in de super mee dood). Stonden lekker geparkeerd voor het biathlonstadion. Met de hand een parcourtje gelopen. Zonder sneeuw natuurlijk want die was er om de één of andere reden niet. Onderweg trouwens wel de eerste natte sneeuw gehad. Ook dit weer zo'n ongelooflijk grote stad. Hier worden de Kamaz-vrachtwagens gebouwd. Aan tanks doen ze ook nog wat. Worden gemaakt voor het leger (ja, waar voor anders hoor ik Gerty denken). Dan koersen we verder richting Kazan. Vanaf daar gaat het tempo weer wat naar beneden. We rijden nu in de "Republiek Tatarstan" waarvan Kazan de hoofdstad is. Tatarstan, het land van de Wolga-Tartaren, een van oorsprong Turks-volk. Nationale gevoelens zouden hier groot zijn, maar radicaal allerminst. Lijkt Friesland wel: Verkeersborden in twee talen. Land heeft enorme oliereserves en dat schijnen ze richting Moskou goed uit te buiten. Het is al avond als we de stad binnen glippen. Vinden met veel geluk een bewaakte parkeerplek midden in het centrum tegen de afzettersprijs van 2 euro per 24-uur!! Vanavond, biertje, filmpje in de thuisbioscoop en een beetje voorbereiden op morgen. Volgens de weerberichten krijgen we een mooie dag met veel zon.

13-9 Kazan  0 kilometer (camper althans)

Kazan betekent: braad-pan in het Tartaans (heb ik niet bedacht, laten we het daar over eens zijn). Het Istanboel aan de Wolga, volgens velen. Een plek waar Europa en Azië elkaar vanaf de klokkentorens en de tegenovergelegen minaretten in de gaten houden. Hier is een behoorlijk deel van de bevolking islamitisch. De stad zou ergens rond 1550 door Ivan de Verskrikkelijke (daar heb je hem weer) zijn veroverd en daarbij grotendeels zijn verwoest. Belangrijke poort naar de Oeral en verder. In recordtijd heeft hij de stad op de puinhopen in een Russisch jasje laten herbouwen. Eén van die bouwsels is natuurlijk het Kremlin; een fraai stukje huiswerk. Het complex omvat regeringsgebouwen, parkjes, aantal musea, de beroemde Kul Sharif Moskee en enkele andere religieuze gebouwen. Eén van de musea is de Hermitage-Karzan. Hier is nagenoeg altijd een tentoonstelling te zien welke gebaseerd is op de collectie van de Hermitage uit St-Petersburg. Vandaag dus een heerlijke zomerse dag. Lekker rondslenteren over het complex. Van hieruit ook een mooie kijk op de Wolga en aan de overzijde de Skyline van een deel van de stad. Binnen het Kremlin staat ook de voor hier beroemde "Syuyumbike-toren". Het verhaal gaat (ik heb het slechts van horen zeggen....) dat Ivan de Verskrikkelijke na de verovering de bloed mooie prinses Syuyumbike, nicht van de grote Mongoolse Kahn, ten koste van alles wilde trouwen. Op zich niets mis mee, maar wie wilde er nou met deze oer-lelijke en paranoia dictator als echtgenoot! Ons prinsesje zeker niet. Uit wanhoop ging ze toch akkoord echter onder voorwaarde dat Ivan een toren zou bouwen hoger dan ooit was vertoond. Toen het bouwwerk uiteindelijk klaar was beklom de (nogmaals "bloed mooie") prinses de toren en stortte zich naar beneden, pal voor de voeten van Ivan. Typisch zo'n Russische vertelling: een verhaal hoeft niet waar te zijn als het maar mooi en dramatisch is! Wij hebben natuurlijk de moskee bezocht. Mooi gebouwd. Binnen erg sober, hadden wat meer mozaïek verwacht. Ook nog maar even de orthodoxe kathedraal aangedaan. Wat meer opgesmukt zal ik maar zeggen. Hebben we al veel en veel mooier gezien. Op aanraden van onze bewaker (ja, van de parkeerplaats) zouden we het poppentheater moeten bezoeken; waarschijnlijk de man niet helemaal goed begrepen. Verder vandaag bij de bus rond gehangen. Later op de middag nog een beetje door de winkelstraten gebanjerd. Zag er gezellig en westers uit. Beetje shoppen en "rond-kiek'n". Fantastisch ongedwongen sfeertje, veel straatmuzikanten en lekker relaxed. Volgens ons een stad waar het EK 2018 plaats zal vinden.

1. Wim Buursen:
    14 september 2017
    Gelukkig zijn jullie vooralsnog verlost van die ellende van de melding op het display en vooral van de gevolgen daarvan.
  2. Siny & Gerrit:
    14 september 2017
    Ha,die wereld reizigers wat een geweldige foto's en film wat een reis,komen jullie wel weer terug???? Genieten nog maar.
    Groetjes v.d. Grijzen.
  3. Marcel:
    15 september 2017
    Hoi Herman en Gerty, Ik heb jullie reisverslag van de reis door Afrika in 1990/91 nog eens bekeken en denk dat jullie ervaringen van toen, van veel nut zijn voor jullie huidige reis. Ik lees dat alle problemen ondergeschikt zijn en blijven aan jullie hoofddoelstelling; genieten, ervaren en verrijken. Mooi om te lezen! Hartelijke groet,
    Marcel en Toiny
  4. Els:
    19 september 2017
    Hoi Globetrotters. Goed te horen dat jullie weer on route zijn, al gaat het wat minder snel en niet zoals vooraf gepland. We hopen echt dat jullie de problemen kunnen loslaten en gaan genieten van de Russische cultuur, landschap en mensen. Kazan, waar ik 2 keer ben geweest, ken ik nauwelijks terug alleen de kerken en het witte Kremlin komen me nog bekend voor, de rest lijkt behoorlijk verbeterd. We hebben samen zeker gespreksstof voor de hele winter.
    Goede reis en geniet vooral.