Hontoria del Pinar

27 april 2018 - Hontoria del Pinar, Spanje

26-4: Op naar het zuiden. Iedere keer willen we een dag met wat meer kilometers op de teller, maar even zo vaak laten we dat schieten vanwege het mooie weer. We rijden weer een prachtig gebied binnen. Na iedere bocht is het landschap weer een beetje anders, soms zelfs mooier dan mooi. De bochtjes worden scherper en de bus moet af en toe flink sappel'n om de helling de baas te blijven.

De kenner snapt het al: we rijden de Pyreneeën binnen. Schitterende vergezichten. Het is al weer een paar jaar geleden dat we dit gebergte hebben aangedaan. In de buurt van Laruns zien we (weer veel vroeger dan gepland) een mooie plek voor een stop en als bonus ook nog een pracht locatie voor de nacht.  Pal aan de oever van een stuwmeer met uitzicht op de besneeuwde bergen (N42.873953 W0.393346). We moeten het bekopen met een bitter koude nacht. Had ik net de winterlaag uit mijn dekbedje getrokken. Gerty heeft nog snel haar sokken aangedaan. Maar ....... reizigers zijn over het algemeen bikkels! Lucca hebben we niet horen klagen, die ronkte gewoon de nacht aan flarden.

De dinsdag starten we met de kachel even op volle toeren. Dan de laatste honderden meters tot aan de top. Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw!. Stoppen en een tijdje genieten. Tijdens de afdaling rijden we ongemerkt Spanje binnen. Het is de provincie Aragon; bij de toerist niet zo bekend met Zaragozza als hoofdstad. Wij zoeken onderdak bij het "Estade Deportivo Zuera" in het gelijknamige Zuera, zo ongeveer pal voor de hoofdingang. Gerty ziet een paar mooie voetballertjes lopen, maar mijn vraag is: "da's mooi, kunnen ze ook goed voetballen?". (Geintje).

Heerlijke nacht achter de rug. Niet te warm, niet te koud. In het dorp even een broodje gescoord, en dan is het zo als altijd lekker ontbijten.

Volgende halteplaats is El Burgo de Osma. Mooie namen hebben die dorpen hier. Kan ze niet allemaal onthouden maar enkele sprongen in het oog: Santa Maria de la Hoys, Quintanilla de Tres Barrios en wat dacht je van: Santuarrio de la Virgin de la Strada! Das heel wat anders als: Glane, Losser of Oele!

El Burgo de Osma is een mooi stadje. Oud, maar voor een groot deel volledig gerenoveerd. Prachtige kathedraal, mooie arcaden en sfeervolle pleintjes. We slenteren wat rond en trekken een paar kilometer verder over de SO920. Deze weg voert ons door het "Parque Natural del Canon del Rio Lobos". We stoppen aan de noordzijde in Het dorp Hontoria del Pinar. Uitgestorven. Bewoners zijn allemaal behoorlijk op leeftijd. Wie de kans had is vertrokken naar betere oorden.

Op donderdag maken we een fikse wandeling langs de Rio Lobos. Mooie route langs het riviertje. Afijn bekijk de foto's en het in elkaar geprutste filmpje zelf maar. Op vrijdag pakken we nog even een korte wandeling vanuit Ucero naar het wat hoger op de berg gelegen restant van een abdij. Behoorde vroeger toe aan de tempeliers. Wat ik daarvan nog weet is dat deze religieuze orde in haar hoogtij dagen grote delen van de Spanje in haar bezit had. Zal wel niet geheel rechtmatig zijn geweest, maar dat is geschiedenis. Nog steeds mooi weer, alhoewel dat niet voor geheel Spanje op gaat.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade