El Rocio

2 mei 2018 - El Rocío, Spanje

2-5: Dit dorp El Ricio biedt ons een voorproefje van de ecosystemen van het aangrenzende NP Coto de Donana. De huizen hier zijn op zand gebouwd en direct aan de stoffige nederzetting grenzen de zoutwater-lagunen. El Rocio, 95 kilometer ten zuidwesten van Sevilla is een dorp dat tot ver buiten Andalusië bekendheid geniet.

De geasfalteerde wegen eindigen aan de grens van dit dorp. El Rocio is een opeenhoping van huizen met een overdekte waranda. Alle straten zijn onverhard. Je waant je in het decor van de één of andere western. En als het aan de mensen hier ligt dan blijft dat tot in de eeuwigheid zo, want alles staat hier in het teken van de "Blanca Paloma" (George Baker?); de Madonna die de witte Duif wordt genoemd.

Met pinsteren verandert El Ricio ieder jaar weer in het toneel van de meest bezochte pelgrimstocht van Spanje, waar honderdduizenden pelgrims op af schijnen te komen. El Rocio, als de verhalen die we horen kloppen, belichaamt de fascinatie voor de nog altijd levendige traditie van Pelgrims in Andalusië: "El Romeria de Rocio". Wanneer uiteindelijk de drie grote pelgrimsstromen op zaterdag in El Rocio bij elkaar zijn gekomen, wordt er gegeten, gedronken en gedanst.

Tegen de avond slenteren wij met ons beiden door de stoffige straten en zien de dorpskerk intens stralen in de avondzon. De kerk wordt hier ook wel "de Tempel van de koningin van het moeras" genoemd en zij wordt vereerd als een afgod. Hoogtepunt is de vroege Pinstermaandag. Bij het krieken van de dag wordt het beeld van de Madonna uit de kerk gehaald door dragers hier uit het dorp. Alleen zij hebben het recht om de vereerde en onbevlekte Madonna te dragen en aan te raken.

Mooi verhaal, prachtig stukje religieuze cultuur. Nou, je moet de kiekjes maar even bekijken. Misschien kun je als je je (vooral katholieke) ogen even sluit een beeld vormen van hoe het er hier zo meteen met pinsteren weer aan toe gaat. Buiten het dorp wordt alles in gereedheid gebracht om die horde mensen te kunnen managen. Dikke business, dat kan niet missen!

1. Emiele en Jeannette:
    14 mei 2018
    We zijn er ooit met Pinksteren geweest. Geweldige ervaring. Mooi om de foto’s te zien. Ga ze van ons ook weer eens bekijken.