Proloog

19 mei 2019 - Enschede, Nederland

Op weg naar de horizon ....

Zo'n 5000 km ten zuidoosten van ons dierbare Twente ligt in het grensgebied tussen Europa en Azië de geografische regio "Centraal-Azië". Bekend van de zijderoutes; een netwerk van karavaan-routes. Eeuwenlang waren dit de belangrijkste verbindingen tussen oost en west. Mensen als Marco Polo, Italiaans koopman en ontdekkingsreiziger, herinneren ons aan tal van spraakmakende reizen. Tegenwoordig, na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991, bestaat Centraal Azië uit vijf soevereine republieken: Kazachstan, Kirgizstan, Tadzjikistan, Turkmenistan en Oezbekistan; samen net zo groot als heel West-Europa. Je vindt hier hooggebergten met tientallen gletsjers en toppen boven de 6000 meter, vruchtbare dalen, maar ook woestijnen en steppen. Woest stromende rivieren en honderden meren waarvan het Aralmeer wel de bekendste is, voorzien mens en dier van water. Vanochtend zijn we onze reis gestart. Via Polen en de de Baltische-staten gaan we door naar "Poetin-country". Belangrijke tussenstop is Wolgograd, het voormalig Stalingrad. Stukkie geschiedenis sjekken! Dan vervolgen we onze route door Kazachstan, Kirgizstan, Tadzjikistan en Uzbekistan. De visa-aanvraag voor Iran is zonder opgave van redenen afgewezen. Zeer raadselachtig!  Dus trekken we daarna Kazachstan weer binnen om via de Kaukasus af te zakken naar Georgie en Armenië. Inmiddels zijn we dan in de na-zomer beland en gaat de reis langzaam terug naar Europa. Voor Turkije nemen we ook nog een beetje tijd, want ook daar is wel het e.e.a. te zien. Via Bulgarije gaat het dan in NW-richting  door de Balkan, Oostenrijk en Duitsland. Dan zitten de meeste kilometers er wel op en moeten we zo langzamerhand de contouren van het FCT-stadion kunnen zien. Wanneer we precies terug zijn? Ergens medio oktober? Het komt niet zo precies. Ook nu is ons credo: "tijd zat".

1. Sjaak en Sandra:
    Lieve Herman en Gerty,

Heel veel fijne reiskilometers. Kom maar weer door met jullie prachtige verhalen. Wij genieten op afstand met jullie mee!.
    Goeie reis!
    Sjaak en Sandra
  2. Wim Buursen:
    19 mei 2019
    We wensen jullie een heel mooie reis. Mooi dat we de belevenissen op deze manier kunnen volgen. Geniet ervan!
  3. Trudy van Gils:
    19 mei 2019
    Zoals ik afgelopen woensdagavond al zei: ‘we kunnen bijna niet afwachten.......’
    Nog eens: n heel goede tijd met mooie ervaringen onderweg en ook, bewaar je gezondheid en ik weet zeker dag we zullen genieten van jullie berichten.
    Alle liefs en geniet van deze bijzondere reis.
  4. Wies:
    19 mei 2019
    Dag lieverds, het belangrijkste van reizen is weer goed thuiskomen vol mooie ervaringen . We gaan jullie missen. Liefs Jaap en Wies
  5. Charlotte en Anouk:
    19 mei 2019
    Heel veel reis plezier en het op doen van nieuwe ervaringen en indrukken! Fijn om
    Jullie weer te volgen via foto’s en reisverslagen. Enjoy en Kom
    Goed weer thuis.
  6. Hilde:
    19 mei 2019
    Heel veel plezier en geluk gewenst! We kijken uit naar de verhalen en foto's.
  7. Liesbeth van Voorst:
    19 mei 2019
    Heel veel reis plezier samen. E n fijn@dat we mogen mee genieten van JULLIE avonturen en foto's ... daar verheug ik me ontzettend op.
    Lieve groetjes.. .ook aan Luca....liesbeth
  8. Sophie:
    19 mei 2019
    Heeeel veel plezier 😘 vergeet niet voorzichtig te zijn en foto’s van pannenkoek te plaatsen xx
  9. Margret:
    19 mei 2019
    Heel veel plezier en een hele goede reis met heel veel mooie momenten!!
  10. Marcel:
    Hendig oan
  11. Arja en de rest 😀:
    20 mei 2019
    Hele mooie reis gewenst uit Twente!!!
    We zijn weer benieuwd wat we allemaal te zien krijgen.
  12. Agnes:
    20 mei 2019
    Een hele mooie en vooral een bijzondere reis gewenst.
    Geniet ervan samen.
    Wij gaan jullie weer volgen
  13. Jan Wolters:
    21 mei 2019
    bon voyage
  14. Thea:
    23 mei 2019
    Fijne tijd samen
    Een knuffel van mij😘
    Goed en gezond weer thuis komen