Etappe 1

25 mei 2019 - Mielno, Polen

zo 19/5  za 25/5

Voorlopig overheerst er een gewoon vacantiegevoel. Zondag vanuit Enskede vertrokken; eerst richting Blauwestad waar we een tuinfeestje van Marjan Beckmann hebben opgeluisterd. Gezellig en met alles er op en eraan. Dan de maandag richting oostelijke horizon. Mecklenburger merengebied; altijd mooi. Rust, water en boerenland. Mooi zonnetje er bij. 's-Avonds opperde Gerty nog even Rügen aan te doen. Waarom niet. Nog genoeg tijd in het vooruitzicht. Het blijkt er lastig om vrije camperplekken te vinden, maar gelukkig is het seizoen nog niet aangebroken en lukt ons dit redelijk.

Veel mooie kustlijnen, met even zo veel mooie parkeerterreinen. Het aantal parkeermeters is minstens zo groot. Kassa zal hier flink rinkelen als de toerist in lange rijen het eiland zal aandoen. Mooi langs de krijtrotsen gewandeld. Liggen iets ten noorden van Sassnitz, maar de 2voor12 liefhebbers wisten dat al. Dan konden we natuurlijk niet vergeten de "stad Prora" nog even aan te doen. Eén lang lint van woonblokken uit het voormalige DDR-tijdperk. Bedoeld om de partijleden hun vacantie in te laten doorbrengen. Ongeveer 20.000 appartementen in 1 lange rij in een typische oostblok uitstraling. Inmiddels ontdekt door de juppies en de toeristenindustrie.

Dan nog effen naar "Kap Arkona", het noordelijkste puntje van het eiland. Lekker weer, dus lekker gewandeld. Op de vrijdag paseren we de Poolse grens en slaan ons bivak op in Wolin. Parkeerterreintje nabij een opeblucht museumpje. Er zijn geen bezoekers en we mogen er de nacht gewoon blijven staan. Wel nog even de volgende dag het museum bezocht. Grappig, niet veel nieuws onder de horizon. 's-Avonds vinden we een plek ergens aan de Poolse Oostzeekust. Veel is volgebouwd met appartementen en vacantiehuisjes; nivo doet kermisachtig aan.  Vanavond uit eten in nabijgelegen dorpje.

1. Ineke van Voorst:
    25 mei 2019
    Ik ben met Marius zo'n 12 jaar geleden in Prora geweest. Het Prora van toen is nog herkenbaar. Er was toen ook een museum in één van de middelste blokken.Ongeloofelijk wat een bizar complex.
  2. Siny & Gerrit:
    25 mei 2019
    Ja het was leuk om jullie bij Marjan ontmoet te hebben en nog even geklonken op een mooie reis we wensen jullie alle twee zeer mooie gezonde vakantie toe.
  3. Charlotte en Anouk:
    26 mei 2019
    Leuk om te lezen. En mooie wandelplekken voor mens en dier :).
  4. Hilde:
    28 mei 2019
    Prachtige foto van Gerty en Luca!
    Wat een verschil, die fraaie kustlijn en die eindeloze woonblokken.
  5. Agnes:
    28 mei 2019
    Wij zijn destijds ook in het oude gedeelte geweest. Onvoorstelbaar dat dit toen kon en dat mensen hier naar toe gingen om vakantie te vieren.
    Mooie foto’s.