Thieu

16 april 2018 - Thieu, België

15-4: Ontbijt in een weelderig zonnetje. De streek rondom Alden-Biesen kan wat ons betreft wedijveren met de Betuwe; peren, peren en nog eens peren. De bloesem is uitgebarsten en dat ziet er natuurlijk schitterend uit.

Vandaag kabbelen we een stukje verder naar het zuiden. We hebben Wim en Trudy uitgezwaaid. Zij rijden weer noordelijk en moeten maandag weer thuis zijn. Wij niet: "tied zat"!

Willen met dit weer niet te lang in de camper zitten. Doel is de stad Thieu, niet ver van de Franse grens. We zetten de camper aan de kade nabij de jachthaven pal langs het kanaal (N.50.471493 E.4.090043). Voor de liefhebbers: een mooie overnachtingsplek.

We lopen naar één van de vier scheepsliften. Mooi stukje "staalwerk". Als ik het allemaal goed heb begrepen en/of onthouden (ja, we worden ook een stukje ouder)  is men omstreeks 1880 met de bouw van het kanaal begonnen om de bekkens van de Maas en de Schelde met elkaar te verbinden. Het kanaal overbrugt een hoogte van maar liefst 66 meter en dat over een afstand van 7 kilometer. Daartoe werden een 4-tal hydraulische liften toegevoegd. In 1917 werden de werkzaamheden voltooid en is het kanaal opengesteld voor de scheepvaart.

1. Wim Buursen:
    16 april 2018
    Klinkt goed!
    Wij weer terug in Enschede.
    Was gezellig samen.
    Goeie reis verder en tot gauw!
  2. Charlotte en Anouk:
    18 april 2018
    Geniet maar lekker van het mooie weer