Sevilla

1 mei 2018 - Sevilla, Spanje

1-5: En toen was er één jarig (geweest). Er mag trouwens nog steeds gefeliciteerd worden (uit het oog uit het hart????). Gelukkig voor Gerty is niet iedereen het vergeten.

Inmiddels zijn we weer verder Spanje in gezakt. In de bergen werd het ineens een stuk kouder met temperaturen nog meer net boven het vriespunt. Mist, zelfs natte sneeuw en een felle westenwind vielen ons ten deel. Geen vakantieweer. Sprak met een inwoner en die was er wel blij mee. De zomer duurt hier altijd tot ver in november, dus elk spatje regen dat er nu nog valt is voor de gewassen een ware zegen.

Nu we zuidelijker zitten is het weer aangenaam wat temperatuur aan gaat. In één van de vele zijstraatjes rondom de kathedraal hebben we op Gerty's verjaardag heerlijk gegeten en een fantastisch glaasje wijn gedronken. Alle restaurants waren afgeladen vol, maar een tafeltje voor twee lukt vaak nog net (met een beetje geslijm).

Ons busje staat nagenoeg in het centrum geparkeerd, samen met nog enkele tientallen campers. In pakweg 10 minuutjes lopen we het centrum van Sevilla binnen. Prijs: 10 euro's per 24 uur. Dat kennen ze in Amsterdam wel anders!

De maandag besteden we aan wat rondwandelen door deze grote en vooral mooie stad. Doen we niet alleen; duizenden (vooral Spanjaarden) zijn eveneens op het idee gekomen hier deze maandag door te brengen. Eerst maar eens door het Parque Maria Luisa hobbelen. Vormt in combinatie met het Palacio de San Telmo in onze ogen het mooiste park van Sevilla.

We zijn hier nu al weer voor de derde keer, maar deze stad blijft je boeien. Wat een sfeer, en wat een op-één-stapeling van culturele hoogtepunten. Het meest in het oog springende bouwwerk is ongetwijfeld "la Catedral de Santa Maria de la Sede"; oorspronkelijk overigens een moskee. Slechts enkele delen herinneren nog aan deze islamitische periode. Verreweg het grootste deel van het bouwwerk is door de Christenen met de grond gelijk gemaakt en gedurende een bouwtijd van ongeveer 100 jaar omgetoverd tot wat het nu is. Het schijnt de grootste gotische kathedraal ter wereld te zijn en het op twee na grootste Christelijke bouwwerk. De graftombe van onze amigo Columbus tref je binnen ook aan. We zijn dit keer niet naar binnen gegaan; immense wachtrijen weerhielden ons er van.

1. Ineke van Voorst:
    1 mei 2018
    Prachtige reis. Dit is aantrekkelijker dan de kust. Zou deze tocht zo doen.
    Geniet er van en groetjes uit Enske.
  2. Herman en Gerty van Voorst:
    1 mei 2018
    Hoi Ineke
    kust is ook een beetje (beetje veel) naar de knoppen. veel bebouwing, moeilijk met camper bereikbaar etc. Morgen gaan we naar El Rocio; zijn al in de buurt; typisch stadje, zonder bestrating maar met een enorme katholieke traditie; morgen op ontdekkingstocht!
  3. Charlotte en Anouk:
    2 mei 2018
    Altijd mooi Sevilla en de bergen. Heerlijk en lekker wijntje Met Spaans eten op de verjaardag is een echt feest. Wij gaan morgen maar Nepal en een trekking doen met de benen wagen :) liefs c en a