Scotland 5

4 augustus 2018 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

1-8 Gisteren opgestoomd naar de hoofdstad van Schotland; Edingburgh! Compacte en zeer oude binnenstad. Stedentripje waard zou ik zeggen. Ondanks het enorme aanbod toeristen is het een aangename stad om rond te stappen. We staan op de stadscamping en besloten om per fiets naar het centrum af te dalen. Letterlijk afdalen. Heen een appeltje-eitje zal ik maar zeggen. Terug een kei hard gevecht om die zware noot bergop gekraakt te krijgen. Maar we zijn bikkels, super getraind (in wat?) en met een vet-bezwete rug en bijna ontplofte benen bereiken we de top.

De volgende dag besteden we aan enkele bezienswaardigheden van deze imposante stad. Weer op de fiets! Op onze verlanglijstjes staan "the Castle" en de St. Giles Kathedraal. Voor de rest zien we wel waar we tegen aan lopen. Vooraf geen tickets geboekt voor het kasteel. Hebben geluk. Via een lange wachtrij (25 minuten) kunnen we naar binnen. Wat een massa volk daar binnen!

Het kasteel was één van de sterkste in zijn soort. Diende als koninklijk paleis, als wapenopslagplaats, was ooit ook een kanonnengieterij, een staatsgevangenis maar evenzo een plaats waar de kroonjuwelen werden bewaard. Zeker de moeite waard. Sommige delen hebben we niet bezocht. Lijkt af en toe Euro-Disney wel; lange wachtrijen voordat je bepaalde ruimtes binnen kon. Ook hier zie je hoe vaak de Engelsen in oorlog zijn geweest. Zo te zien zijn ze daar ook nog tot op de dag van vandaag super trots op.

Edengburgh is gesticht omstreeks 100 na Chr. Het oude centrum loopt langs de rotswand waar het kasteel op is gebouwd. In feite is het één enkele hoofdstraat met een aantal kleine zijstraten. Zeer stijlvol en het eeuwenoude karakter is knap overeind gebleven. Dat trekt ieder jaar die vele miljoenen toeristen.

Aan het begin van de hoofdstraat (the Royal Mile) staat de "St. Giles Cathedral". Imposant bouwwerk. Interieur is wat ingetogener dan de Zuid-Europese kathedralen, maar toch al met al een mooi geheel. Vooral het glas in lood in van hoge kwaliteit. Hoogtepunt vond ik zelf de "Thistle Chaple". Geheel in een flamboyante neogotische stijl neergezet. Rijk bewerkte baldakijnen en koorstoelen en dat allemaal ter eren van de heerser van die tijd en zijn 16 ridders.

Volgende halte is het stadje Kelso. Ednam House Hotel is de bestemming. Was ik al eens eerder (Zalmvissen). Hier willen we onze warme prak ophalen. Keuken heeft in de regio enige faam en dat hebben we geproefd ook!. Heerlijk klassiek ingericht hotel. Dineren aan keurig strak gedekte tafels, daarna espresso  en schotse whisky in de lounge met van die echte doorgezakte fauteuils met hoge rugleuning. Alle vloeren kraken en piepen. Heerlijk avondje in een evenzo heerlijke ambiance!

Het einde van de trip komt dichterbij. Gisteren zo'n slordige 500 kilometers afgelegd. Vanaf Leeds tot aan Canterburry veel verkeer op de wegen. Af en toe stroperig maar tegen 19.00 uur staan we waar we zijn wilden.

Vandaag, zaterdag 4-8 willen we voor een deel besteden aan het bezoeken van de Kathedraal hier. Denk de oudste kerk in Engeland. in 1170 werd de aardsbisschop hier in opdracht van de Koning om zeep geholpen. Die beiden konden elkaar niet luchten of zien, en de koning moet gedacht hebben: "wie niet luisteren wil moet maar voelen". Kort daarna werd het praatje de wereld in geholpen dat er vanaf dan wonderen zouden staan te gebeuren. Daarmee werd Canterburry een bedevaartplaats. Tja, zo simpel kan het gaan.

Nog een tijdje met de baas van de kerk staan praten. Was net klaar met het preken van het ochtendgebed. Vertelde dat we helaas de Crypte niet mochten bezoeken. Had hij verhuurd aan een jong stel dat vandaag ging trouwen. Ondanks dat wel veel ander fraais kunnen bekijken.

Dan weer terug naar de camper. We gaan ons opmaken voor de laatste 60 kilometer naar Dover.