Scotland 4

30 juli 2018 - Dufftown, Verenigd Koninkrijk

30-8; We staan op de parkeerplaats van "Glennfidish", een whiskystokerij en mogen dus niet meer rijden!!! Hebben wij geluk! Maar eerst even weer terug naar waar we waren blijven hangen. Jawel, in the big city of Durness. Dikke zon aan de blauwe hemel. De hele regio is uitgelopen voor deze Highland Games. Een echt volksvermaak als ik op afstand het geluid van muziek en aanwezigen mag geloven. Wij autochtonen betalen de dubbele entree t.o.v. de lokalen hier. Pure discriminatie, nu snap ik hoe dat voelt!.

Het Gamesfield ligt prachtig aan de kust; een duin dient als tribune. Ziet er geweldig uit. Het gehalte Highland Games zo als ik me dat voorstel met boomstamwerpen, kogelslingeren en nog wat van die krachtpatser-spelletjes is zeer beperkt. Wel Pipers die optreden, danseresjes die om de eer strijden en nog wat typisch Schots entertainment en daarmee heb je het wel gehad. Voor de rest is het ouderwets spelletjes doen voor jong en oud alsof het hier Koninginnedag is anno 1968. Beetje een 2e rang kermis. Maar het lijkt er op dat iedereen veel plezier heeft. Na een uurtje zijn wij er wel helemaal klaar mee en een beetje teleurgesteld.

De brommer wordt weer aangeduwd en de familie Doorsnee kart verder. We doorkruizen nog een machtig stuk Highlands. Blijft fantastisch en we vinden ergens midden in dat eenzame landschap een mooie plek voor de avond en de nacht. Mooi uitzicht met wel een beetje erg veel Muskito's als plotsklaps de wind gaat liggen.

We worden weer wakker met regen. Tja; Schotland was toch de bestemming! Blijft overwegend een natte dag. Ergens aan de kust staan we nog ons middagbroodje te doen als er vlak naast ons zeehondjes opduiken. Die hebben geen last van de regen (zijn toch al nat!).

De zaterdag eindigt ergens in een voormalig Spa-stadje. Echt op z'n Engels: vergane glorie ten voeten uit. Ziet er wel geinig uit en kan zo als decor dienen van een Engelse film. Gaan ergens een hapje eten. Er blijkt nog één restaurantje te bestaan. Gaan naar binnen, moeten een half uurtje in de wacht en hebben er geen hoge verwachtingen bij. Als voorgerecht eten we Haggis de typisch Schotse delicatesse. (zoek maar eens op internet wat wij ons lichaam nu weer hebben aangedaan). Dan Lamsvlees met groenten. Al met al een meer dan uitstekende maaltijd. Meevaller dus.

De zondag krijgt een meer wetenschappelijk karakter. We rijden langs het Loch Ness. We bezoeken het "wetenschappelijk centrum" en laten ons door de "geleerden" voor eens en voor altijd uitleggen hoe het nu werkelijk zit met dat monster. Duizenden zijn de afgelopen tientallen jaren getuige geweest van zijn verschijning. Probleem is dat alle verhalen weer anders zijn en ook nog dat iedereen weer een wat andere voorstelling weergeeft van dat monster.

De heren wetenschappers hebben alles uitgezocht en alles nagespeurd. Niets blijkt de aanwezigheid van het monster te rechtvaardigen. Onzin dus. Ook duikboten, sonartechnieken en wat al niet meer is ingezet om de aanwezigheid van het monster aan te tonen. In feite krijgt iedere bezoeker bevestigt wat hij of zij al vermoedde; Folklore en kul-verhalen. Toch kan niemand zijn nieuwsgierigheid bedwingen en koopt een duur kaartje om deze kennis bevestigt te krijgen. Prachtig stukje marketing! Heerlijk.

Ook de maandag zijn we wetenschappelijk onderweg. Whisky destilleerderij Glennfidish bezocht. Ook hier een forse entree betaald en een forse prijs voor een heerlijke fles Whisky van 18 jaar oud. Maar verrekte leuk om eens te doen overigens.

1. Siny & Gerrit:
    31 juli 2018
    Prachtig verhaal en foto's en geniet vooral van de Wishky bij slecht weer.