Scotland 2

19 juli 2018 - Dumfries and Galloway, Verenigd Koninkrijk

19-7: Afgelopen zondag serveerde men ons in Hotel Nith een overheerlijke visschotel. Daarbij werd een prima Chileens wit wijntje geschonken en de engeltjes fietsten over onze tongen. De maandag begon grijs maar na een paar uurtjes gluurde de zon alweer achter de wolkjes vandaan. Beloofde dus weer een lekker dagje te worden: niet te warm maar gewoon lekker!!!

We stomen op naar het "Golloway Forest Park" en vinden daar al snel een mooie plek van waaruit we een lekkere wandeling kunnen maken. We lopen naar de Bruce's Stone. Mooi uitzicht over de vallei en Loch Trool. Bruce's Stone herinnert aan de slag van de een of andere veldslag waar onze vriend Robert Bruce de Engelsen een kopje kleiner wist te maken in een man-tot-man gevecht. Dat waren nog eens tijden! Robert zou op dit mooie uitzicht punt hebben uitgerust. Nou dat doen wij dan ook maar eens even, maar dan van onze vredelievende wandel-inspanningen.

Terug bij de camper besluiten we niet verder te rijden en hier in de natuur de nacht door te brengen. We zijn hier niet alleen: enkele oorlogszuchtige "vliegende schepseltjes" maken het ons wel een beetje lastig.

De nacht goed doorgekomen, al denken we daar niet allemaal het zelfde over. Een paar armpjes branden en jeuken en zien er uit alsof de biologische-eigenaar de mazelen heeft. Gelukkig zijn het alleen maar vlekken van de bijtende midges die deze kleine herinnering als dank voor een druppeltje bloed op de weke velletjes hebben achtergelaten.

Culzean Castle staat nu op het program. Op de weg er naar toe passeren we het golf-resort van de een of andere Meneer Trump uit de VS. Wij zijn meer van de cultuur en rijden nog een paar kilometer door naar de parkeerplaats van het Castle. Kasteel is volgepropt met culturele snoepjes; meubels, schilderijen, kostbare huisraad en wat al niet meer.Een lust voor het oog, wat een weelde. Parels in het geheel zijn de wapenkamer, het ovale trappenhuis en de salon met uitzicht over de baai. Complex staat op een rots pal aan de kust. Al met al een mooi uitje en als klap op de vuurpijl kunnen we vermelden dat we ook nog een fikse korting op de entreeprijs kregen vanwege onze gevorderde leeftijd. Dat had een goedkoop uitje kunnen worden als ook niet de dames nog even langs de souvenirshop moesten.

De woensdag tuft de karavaan met jong-bejaarden richting Loch Lomond & Trossachs National Park. Trekpleisters van jewelste, zeker nu in het hoogseizoen. Vanuit het dorp Milton lopen we een trail van een paar uurtjes. Dan rijden we verder over super smalle weggetjes waar het passeren van tegenliggers tot kunst is verheven. Dan draaien we de provinciale weg weer op en zoeken ons heil voor de komende nacht in de buurt van het "Queen Elisabeth Forest Park". Twee Rangers helpen ons door de slagboomprocedure heen en we zetten onze campers op een majestueuze plek midden in het bos. Het moet haast een sprookjesachtige nacht worden waaruit we hopelijk weer ontwaken. Zo niet dan gaan we er vanuit door de prins op het witte paard wakker gekust te zullen worden. En zo geschiede!

1. Siny & Gerrit:
    20 juli 2018
    Schitterend wat mooi en genieten zolang als je kunt want de tijd gaat snel en gebruik hem wel. Siny&Gerrit .