Scotland 1

15 juli 2018 - Dover, Verenigd Koninkrijk

Vr 14.7: Om 06.00 uur verlaat de  veerboot "ClassVessel" de haven van Duinkerken richting Dover. Alles en iedereen aan boord behalve de familie van Voorst! Lucca is de "gebeten hond" zal ik maar zeggen. Zij heeft verzuimd een tablet te nuttigen tegen "de zgn. "vossenworm". We moeten eerst naar een dierenarts om zo'n tablet te halen en dit bij te laten schrijven in haar paspoort. Wat een domme hond!.

Zaterdag om 08.00 uur kunnen we dan uiteindelijk mee en als echte Engelandvaarders hebben we ons op tijd ingecheckt. Aan alle protocollen is nu voldaan. We verlaten Fort-Europa. De haven is hermetisch afgesloten voor "onbevoegden". Om ons heen hoge hekken met stalen rasters en versierd met grote rollen prikkeldraad. Het openveld is volgepland met masten met schijnwerpers en een veelvoud aan camera's. Wij Europeanen lijken wel paranoia. Wat zijn we diep gezonken om maar in zeemanstaal te blijven praten. Alle voertuigen gaan door een soort sluizen-stelsel en worden minutieus gecontroleerd op verstekelingen.

Dan naderen we tegen tienen veilig de Engelse kust. Zon schijnt op de krijtrotsen en ook al hebben we dit vaker gezien, het blijft een mooi schouwspel. Het is genieten geblazen. De chauffeur van de boot manoeuvreert het gevaarte op z'n plaats en we rollen de Brexit-republiek binnen. Even goed opletten wat het links rijden betreft, maar went erg snel.

Na een klein uurtje zitten we al op de rondweg van Londen (M25). Het is zaterdag dus dat zal wel opschieten zijn. Niets is minder waar. We komen vast te zitten wegens een ongeval en zullen 5 uur fileleed voor lief moeten nemen; ach, wat kan ons dat schelen. Je raad het al: we hebben tijd zat!. Na 18.00 uur zijn we pas de hoofdstad voorbij en besluiten door te rijden tot aan de Schotse grens die we tegen middernacht bereiken.

De zondag brengen we door aan de kust in het gehucht Glencaple. Lekker relaxen en luieren. Voetbalfinale kijken en nadien Seafood eten in het hotel aan de overkant van de straat.

1. Liesbeth van Voorst:
    15 juli 2018
    Good evening H & G ,
    Wat maken jullie toch mee ! Het kan ook niet gewoon gaan !
    Het maakt het wel spannender.
    Ben benieuwd naar verder verhalen!
    Mooi land schotland ....vol spookverhalen.
  2. Hilde:
    16 juli 2018
    Vijf uur file! Hopelijk was er genoeg te zien en te luisteren om het interessant te houden.