Etappe 18

23 oktober 2019 - Enschede, Nederland

Na slechts een paar kilometer door Griekenland, rijden we nog stukjes door Bulgarije, Servië, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Oostenrijk en Tsjechië om vervolgens de snelweg door Duitsland richting Nederland te nemen. Klinkt imposant, maar soms "tippen" enkele van deze  landen amper aan.

Voor Boedapest hebben we wat meer tijd ingeruimd en daar de hele zaterdag lekker rondgebanjerd. Blijft vooralsnog een mooie stad om aan te doen, zeker nu het weer ook erg z'n best doet ons te plezieren. We zijn beslist niet de enige toeristen die hier rond lopen; wat een mensenmassa. Bijkomend voordeel is dat onze lichamen de gelegenheid krijgen weer te wennen aan veel mensen om ons heen. Daarna op een terras in de zon koffie gedronken.

Onderweg springt er nog een scheur in de vooruit. Kijken we niet echt van op want enkele dagen eerder was er door opspattend grint al een sterretje ontstaan. In NL de ruit maar laten vervangen, zal wel niets anders op zitten.

Tja, en dan nadert met rasse schreden het einde van deze onvergetelijke reis. We moeten ook concluderen dat het naar huis gaan ook wel weer leuk is. Tijd is omgevlogen. Het was een reis met vele hoogtepunten, te veel om zo even op te noemen.  De "Pamir-route", rijden over het dak van de wereld, is en blijft het absolute hoogtepunt. Wat een natuur en wat een fraaie belevenis, alsof we op een andere planeet waren beland.

We hebben veel gedaan, veel gezien, veel leuke locals ontmoet, veel leuke reizigers gesproken, veel landen bezocht, veel ervaren en ook nog eens veel, veel kilometers gereden. Al met al zo'n 30-duizend kilometer afgelegd, verdeeld over 21 landen. De auto heeft het goed gedaan en technische problemen, zoals 2 jaar eerder het geval was, hebben zich niet voorgedaan. Hulde wat dat betreft aan de technici die de omzettingen van de motor hebben begeleid en uitgevoerd.

Hulde ook aan onze volgers van het Blog waarvan we regelmatig via het Blog of middels de vele Appjes leuke reacties en soms zeer bruikbare tips mochten ontvangen. Deze interactie hadden we voor geen goud willen missen.

Herman en Gerty"

1. Jaap:
    Zeer welkom thuis!!
  2. Jan Wolters:
    Op tijd thuis voor Rügen 😀
  3. Sjaak en Sandra:
    23 oktober 2019
    Wat was het weer heerlijk om jullie prachtige verhalen te lezen. Ze werden hier thuis hardop rond de tafel voorgelezen en we genoten er allemaal evenveel van!! Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn gekomen.
  4. Ans Dijkstra:
    23 oktober 2019
    Welkom in NL, met veel paddenstoelen dit jaar. Ik heb zeer genoten van jullie verhalen en de foto's. Goeie tint heeft die hond!
  5. Carolien Dopheide:
    23 oktober 2019
    Dank voor jullie mooie reisverhalen en.....foto’s !!
    Fijn dat de reis zo goed is verlopen en......
    wat leuk dat jullie straks gewoon weer in Enschede zijn. !
  6. Agnes:
    23 oktober 2019
    Dankjewel voor alle prachtige verhalen. Ik heb genoten. Het is nu in Nederland prachtig herfstweer misschien Gerty wordt het tijd voor het Hilligenpad??
  7. Wim Buursen:
    23 oktober 2019
    Heel fijn dat jullie deze mooie ervaringen hadden en ook heel fijn dat het allemaal goed is gegaan. Welkom thuis en graag tot gauw met een boompje klaverjas.
  8. Trudy van Gils:
    23 oktober 2019
    Welkom in ENSCHEDE. Wat n prachtige reis en dito verhalen en foto’s.
  9. Wilma van Staaveren:
    23 oktober 2019
    Erg genoten van jullie prachtige verhalen en foto's van een heel andere wereld. Nu Jullie maar weer genieten van alle "gewone dingen" hier in Enschede.
  10. Henny ten Hag:
    23 oktober 2019
    Goed dat jullie weer thuis zijn. Fijn voor familie en vrienden. Ook goed voor FC Twente. Kunnen wel wat extra aanmoedigingen gebruiken.
    Twente, hier op an.
  11. Anne Platvoet:
    24 oktober 2019
    Herman en Gertie,bedankt voor jullie leuke verhalen.Hartelijk welkom weer thuis.Groetjes van Anne Platvoet.
  12. Emiele en Jeannette:
    24 oktober 2019
    Welkom in het zonnige Enschede. Was ook een beetje wereldreiziger door jullie humorvolle reisverhalen .
  13. Siny & Gerrit:
    24 oktober 2019
    Geniet nog maat even van de laatste mooie landen voor dat je thuis de verwarming aanzet.