Rusland 6

21 juli 2017 - Krasnoyarsk, Rusland

18-7  Oms - Novosibirk  590 kilometer

Twee metropolen verbonden met een 2-baans weg. Zegt wel iets over de verkeersintensiviteit. Overigens bestaat dat voor 80% uit vrachtwagens. Monsterrit voor hier en daar zullen we de hele dag over doen. Onderweg zijn er de nodige wegwerkzaamheden en dat knaagt aan het tempo. Opvalt hier:

- Hoe verder je oostwaarts rijdt, des te roekelozer lijkt de automobilist te worden; vooral bij het inhalen worden hoge risico's genomen.

- Hoe verder oostwaarts, des te meer japanse auto's; je ziet ontzettend veel geïmporteerde tweedehandsjes met het stuur aan de rechterzijde.in Europese deel van Rusland zie je veel duitse merken.

Al met al zijn de laatste decennia vreselijk veel auto's naar Rusland geëxporteerd. Als je er bij wilt horen dan is rijden in een "Lada" er niet meer bij.

Onze camper valt wel op en krijgt de nodige aandacht. Vanmorgen ook weer bezoek gehad van een Rus die even naar binnen wilde kijken. Niet vervelend, alles gewoon vriendelijk en netjes. We krijgen dan heerlijke verhalen te horen; echter altijd in het Russisch, dus begrijpen we er geen jota van. Vandaag in een rechte streep oostwaarts gereden en dat betekend weer een extra uur tijdverschil met Nederland. Zo worden we wel erg snel ouder, maar gelukkig biedt de terugreis soelaas. In lokaal restaurantje eten we een warme hap; soep, kip, schnitzel en aardappelpuree. Soep was zo vet dat we allebei hopen op een prettige dag morgen!

19-7  Novosibirk  -  Marjinsk  540 kilometer

Maximaal haalbare kilometers voor vandaag. Maar we zijn weer een mooi eindje opgeschoven. Nog 1 of 2 langere etappes en dan gaat het tempo weer wat omlaag. Om 20.30 uur gestopt, snel nog paar boodschappen gedaan, dan koken en als afsluiting wat lummelen in- en rond de camper. Afsluiten doen we als het ff kan met een wijntje (volop te koop in elke super). De Russen rijden doorgaans rustig, moet ook wel want om de haverklap zijn er snelheidscontroles. Heb de indruk dat men druk doende is het verkeer op de langere trajecten in de greep te krijgen. We zien zeker 10 tot 20 snelheidscontroles per dag. In het algemeen geldt ook bij ons dat autorijden vooral anticiperen op fouten van anderen betekent; dat is hier wel een graadje erger. Ons Nederlandse nummerbord helpt ons regelmatig. Daar houden automobilisten meer rekening mee. Novosibirk hebben we links laten liggen. Kunnen niet alles bekijken, daar zijn de af te leggen afstanden te groot voor. Landschap suist aan ons voorbij zullen we maar zeggen. Soms eentonig omdat het wel erg veel hout is dat langs de weg staat opgesteld (Berken). De bodem is hier vaak ook veenachtig en dus nat. We rijden nu veel p de M-wegen; wat bij ons de autobaan zou aanduiden. Overwegend 2-baans, redelijk van kwaliteit (soms extreem goed), maar af en toe enorme stukken die al 10 jaar achter lopen op het onderhoudsschema. Kooien, paarden, schapen maken er soms ook gebruik van. Daar zie je dat twee tijdperken met elkaar in konflikt komen. Delen waar dat mogelijk is zijn enorme graanvelden aangelegd. Altijd in de buurt van de snelweg of andere goede wegen. Zodoende kan met combines het graanveld bereikt worden. Op secundaire wegen niet te zoen. Geleidelijk aan veranderde vandaag het landschap. Komen in een ander deel van Siberië terecht. Heuvels die verderop weer over zullen gaan in bergen (Altai-gebergte). Daar hebben we een paar hopelijk mooie routes gepland. Baikalmeer is altijd nog 1500 kilomer verderop, maar het klinkt al "dichtbij" zal ik maar zeggen.

20-7  Marjinsk  -  Krasnoyarsk  480 kilometer

Bedoeling vandaag zo lang mogelijk op de M-53 rijden tot aan Archinsk, dan afbuigen in zuidelijke richting. Ofschoon we de afslag hebben genomen krijgen we steeds een melding op ons display dat er iets niet goed is met het Ad-blue systeem van de auto. We rijden terug naar de M-53 en zoeken de Mercedes garage op in Krasnoyarsk. Had in Nederland al een lijst van dealers opgevraagd en dat komt goed uit dat we er eentje in de buurt hebben. Klein ommetje van 190 kilometer. Tegen 18.00 uur worden we vriendelijk bij een zeer goed uitgeruste werkplaats ontvangen. Moeten echter wachten tot morgen; personeel is al naar huis. Masja is onze begeleidster en spreekt prima Engels. Komt ook nog even de camper bekijken, maar vindt het maar niks; slaapt liever in een hotel. Ook deze stad heeft meer dan een miljoen inwoners. Fraaie binnenstad. Gebouwd op de oevers van de Enisej, een immense rivier die op sommige plaatsen 2 kilometer breed is. Ofschoon de binnenstad 1 van de parels zou moeten zijn onder de Siberische steden, is en blijft het ook een kolossale industriestad. Aantal grote aluminiumfabrieken en aanverwante bedrijven zorgen voor een groot milieu probleem. Vooral zomers bij westelijke wind kan de lucht geheel geel gekleurd zijn. In de buurt liggen nog enkele steden waar de kolen- en de staalindustrie het zelfde onoplosbare probleem veroorzaken. De Rus haalt er zijn schouders over op; "het is zoals het is en we eten er van". Vanavond pakken we een thuisbioscoopje!

1. Jan en marlene:
    22 juli 2017
    he maatjes
    wat een schitterend avontuur
    fijn dat het zo voorspoedig verloopt
    zelf net terug uit Noorwegen
    ook veel hout langs de weg
    vertrekken morgen voor de rest van de vakantie
    behouden "vaart" en blijf genieten
  2. Trudy van Gils:
    24 juli 2017
    Nog steeds onder de indruk van jullie verhalen. Soms ook beetje jaloers op jullie ervaringen. Geweldig wat n reis lijkt me dat.
    Blij dat we jullie op deze manier kunnen blijven volgen. Hartstikke leuk