Rusland 10

7 augustus 2017 - Ulan-Ude, Rusland

Ulan Ude - Kyakhta  275 kilometer

Lekker gedoucht. Schone kleren (weggooien was bijna nog de enige optie). Parkeren in de stad ging moeiteloos. Nagenoeg in alle steden is parkeren gratis en dat vinden wij Nederlanders lekker. Vinden van een plek is doorgaans ook niet zo moeilijk. Geinige stad. Netjes en leuk van opzet. Aardige winkelstraat en aansluitend een paar mooie pleinen. Niet te pompeus. Dat kun je niet zeggen van het beeld van Lenin! Na de middag rijden we verder richting Kyakhta, een garnizoensstad aan de grens met Mongolië. In het stadje vinden we snel een goede plek voor de nacht. Eerst nog even vol tanken met diesel en nog wat schoon water innemen aan de dorpspomp (bij wegrijden ram ik zowat dat stalen ding). Stadje heeft een roemruchtig verleden als belangrijke handelsstad voor thee. Tot midden 19e eeuw werden hier dagelijks grote hoeveelheden thee aangevoerd en verhandeld. Via Mongolië op paarden en kamelen aangevoerd. Dan is het Suezkanaal gegraven en wordt de Transsiberische spoorlijn in gebruik genomen en glijdt de stad af naar een "dust-blown border settlement". Morgen pakken we de grens; nu een biertje.

Na vele kilometers Rusland een kleine opsomming van ervaringen:

Afstanden: Groot; je verkijkt je dagelijks op de trajecten die je wilt doen.

Russen: Aardig; gereserveerd; beetje ruw; hulpvaardig; niet opdringerig;

Welstand: Grote middenklasse met geld; nog grotere groep met weinig tot niets

Wodka: per pallet te koop in iedere supermarkt; zelden mensen zien drinken

Steden; Afgrijselijk eentonig en veel grijze beton; paar prachtige uitzonderingen

Platteland: loopt leeg; ouderen blijven achter; niets te bieden voor jonge generaties

Milieu: Erg belangrijk, niemand doet er iets aan; geen prioriteit

Klimaat: (Siberië) milder dan verwacht, ook natter dan gedacht; kan wel erg heet                   zijn

Winkels: Alles te koop; prijzen voor ons laag; verder naar oosten wordt het minder

Tanken: Overal veel tankstations; liter diesel 50 tot 60 cent; Gas ook overal te koop

Wegen: M-wegen zijn redelijk tot goed; rest is een avontuur "you never know"

Pinnen: Nagenoeg altijd kunnen pinnen (tanken en winkels)

Jeugd: Niet opdringerig, mobieltje in de hand geïmplementeerd; nieuwsgierig

Politie: Zelden controle gehad op papieren; veel snelheidscontroles

Toeristen: Handje vol Europeanen (uitzondering St.P). Russen zelf in opmars

Veiligheid: Nooit onprettig gevoeld

Taal: Niet te volgen; Engels gelukkig sterk in opmars

Rijvaardigheid: Van ons wel goed: Russen wat minder; bijscholing gewenst

Landschap: Siberië heeft echt alles; hoe verder naar oosten hoe mooier

Vissen; veel water niet bereikbaar (wildernis en geen weggetje er naar toe)

Heeft ons beiden positief verrast. Single reizen geen punt mits goed voorbereid; wel veel voorwerk dus, maar dat krijg je dubbel en dwars terug.