Ruskie 6

24 september 2017 - Vladimir, Rusland

21 en 22-9  Suzdal  - Pethuski  - Moskou  225 kilometer

Als je zegt: "Pethuski" daar heb ik nog nooit van gehoord dan kan ik me dat goed voorstellen. We zijn laat vertrokken en toch moeten we zien dat we bij daglicht nog een nachtplek vinden. Nou dat wordt dus in Pethuski, op een steenworp afstand van Moskou. In de bossen stuiten we op een oud en verwaarloosd complex. Het lijkt verlaten maar er zit in de portiersloge een dame achter wat schrijfwerk en bij een telefoon. We communiceren door een luikje in de deur van nog geen 20 centimeter in het vierkant en dat werkt niet echt. Ik word binnen gelaten en na wat gebarentaal is het toegestaan op het parkeerterreintje voor het complex te parkeren en daar te genieten van onze nachtrust. Mooie rustige plek. Volgende dag een komen en gaan van mensen en auto's. Het heeft er alle schijn van dat het hier een soort psychiatrische kliniek is. Dan de volgende morgen beginnen we aan de laatste kilometers richting Moskou. Er is in de stad weinig ruimte voor campers is onze inschatting. We besluiten vlak bij de binnenste ring een camping te pakken, feitelijk een camperplek maar dan betaald en met enige voorzieningen behalve internet. Niet veel andere campers; seizoen zit er zo ongeveer op. Zijn dus welkom, maar hebben geen registratieformulier. Als je Rusland binnen komt moet je je binnen 7 dagen bij de immigratiepolitie laten registreren. Had de oude formulieren van de eerste inreis getoond maar die gelden niet meer. De beheerder maakt ons in het Duits duidelijk dat we een probleem hebben. Ik maak hem duidelijk dat we eerst een uitdaging hebben en daarna misschien een probleem. Vond die wel aardig gevonden. Mijn vraag aan hem was dus, kunnen we dit links of rechtsom nog rechtbreien? Gregor belt met de politie en na een hoop heen en weer gepraat worden we om 15.00 uur op het bureau verwacht. Gregor zegt met ons mee te gaan, want anders komt het niet goed, tenslotte is het vrijdagmiddag en in het weekend kun je dit soort zaken niet geregeld krijgen. Tram 25 brengt ons hartje Moskou. Drie keer op een donkere deur kloppen en dan staat er ineens een snuiter voor onze neus met een Kalsnikov voor onze neus. Gregor regelt dat we door kunnen lopen. Via donkere gangetjes en een paar cellenblokken staan we voor de deur van de immigratie-jongens. Kantoortje nog geen 3 x 3 meter groot het werkdomein van twee dienders. Ruimte gevuld met twee bureaus, een tafel, stapels formulieren (tot halfweg het plafond), wanden zijn verveloos, een plafond vol bladders en het geheel wordt verlicht met een tweetal peertjes die aan een bosje draden aan het plafond bungelen. De vloerbedekking is versleten en de spijkers van de houten ondervloer zijn allemaal weer zichtbaar. Dit zal voor de komende twee uur onze verblijfplaats zijn. Beide ambtenaren zitten onderuitgezakt in hun stoel achter een monitor waar nog nooit een poetslap in de buurt is geweest. Het ruikt er naar mensenvlees en oude sokken. Met ons er bij zal dat niet in positieve zin veranderen. Eindelijk is alles dubbel gedocumenteerd en krijgen we tot onze verrassing een pakje "Switsal-baby-billen-doekjes" aangereikt. Ik denk: "wat krijgen we nou?!". Het is tijd voor de volgende stap in de procedure: vingerafdrukken nemen. Ten slotte zijn we in overtreding en is er sprake van een PV (proces verbaal). Alle 10 vingers worden in de inkt gezet en moeten conform het protocol in de juiste vakjes op het goede formulier worden afgerold. De duimen zijn extra belangrijk en krijgen een tweede kans. Dan zijn we nog niet helemaal uit de verfzooi: voor beide handpalmen is ook ruimte op het formulier ingericht. Met de Switsal-doekjes mogen we onze handen weer schoon zien te krijgen. Daarna verlaten we het politiebureau. We krijgen te horen dat de standaardboete voor dit vergrijp 75 Euro per persoon bedraagt, bedanken de dienders hartelijk voor hun medewerking (nog nooit eerder gedaan bij het uitdelen van een boete) en gaan richting bank om aldaar onze schuld over te maken op rekening van de firma Poetin onder vermelding van het PV-nummer. Maar....... we hebben het weer voor elkaar. Ik zou zeggen: Welkom in Moskou!

23-9  Moskou  0 kilometer

Tram 25 brengt ons aan de zuidzijde van het enorme park dat Sokolniki heet; 400 hectare groot en één van de belangrijke groene longen in Moskou. Daar stappen we over op de Metro die ons in weinige minuten afleverde onder het Rode Plein. Als we bovengronds komen staan we plotsklaps oog in oog met de muren van het Kremlin en alle gebouwen er rond omheen. Imposant! Het is niet echt warm, maar er is volop zon aan een strak blauwe hemel. Wat een ambiance. Overweldigend ook. Even acclimatiseren. We zijn gelukkig niet alleen; honderden zo niet duizenden mensen zijn hier op de been. Allemaal op bezoek in dit stukje Moskou. Rode Plein en het Kremlin liggen aan onze voeten. Eerst maar eens op de kaart oriënteren hoe alles precies in elkaar steekt. De trekker op het Rode Plein hier is onbetwist, of je het wilt of niet, de St. Basils Cathedral. Zonder de rest te kort te willen doen moeten we echt concluderen dat dit dé Eyecatcher van Moskou is. Door Ivan de V. in 1550 ter eren van zijn overwinning op de Mongolen gebouwd. Eén bonte verzameling van kleuren, stijlen en creaties die uniek zijn voor heel Rusland. In feite bestaat de Kathedraal uit een negental kapellen, met in het midden het pronkstuk "de kapel van de heilige moeder God's". De architect, zo gaat het verhaal, werd na de voltooiing van het bouwwerk geblindeerd (ogen uitgestoken, maar dat klinkt zo ruw) zodat hij nooit weer zo iets moois zou kunnen realiseren. Binnen kom je ogen te kort. Fresco's, iconen, relikwieën en wat al niet meer. Prachtige houten panelen, ingelegd met mozaïek en edelstenen. Geen stukje muur, vloer of plafond is onbewerkt gebleven. Fantastisch. Deze kathedraal moet haast wel de "Icoon" van Rusland zijn. Verder rondgeslenterd over het plein. Natuurlijk stilgestaan bij het mausoleum van Lenin dat geflankeerd wordt door de stenen tribunes tegen de muren van het Kremlin gesitueerd waar de parades in oktober worden afgenomen. Aflossing van de onbekende soldaat nog aanschouwd. Tegenover de muur van het Kremlin aan de overzijde van het Rode Plein staat een prachtig gebouw in een haast romaanse stijl. Het is het koopcentrum GUM van Moskou. Alles wat daar te koop is is alleen weggelegd voor de dikke beurs zal ik maar zeggen. Wel mooi om te zien. Morgen staat het Kremlin op het program.

24-9 Moskou  0 kilometer

Moskou, zo ongeveer 900 jaar oud, met zo'n 14 miljoen inwoners is één brok dynamiek. Een wereldstad. Doet in die zin niet onder voor Parijs, London of New York. Het barst er van de musea, theaters, parken, monumenten, cafés, nightclubs, winkelstraten. Dagelijks het terrein van vele duizenden toeristen die zich hier goed lijken te vermaken. Goed ingerichte en goed functionerende infrastructuur. Uitstekende restaurants met internationale menukaarten. Gezien de lage stand van de Roebel ook nog goed betaalbaar vinden we. Alles oogt schoon. Vandaag dus naar het Kremlin dat samen met het Rode Plein natuurlijk historisch, cultureel en misschien ook wel het spirituele hart van Moskou zijn. Dit zijn toch wel de plekken waar de geschiedenis van Rusland is vorm gegeven. Ik vrees dat we dagen te kort komen om dit alles te zien en te bekijken (terwijl we "tied zat hebt"). Bij het ticketoffice halen we onze entreebewijzen voor het Kremlin. Overal moet hier voor worden betaald maar dat is het dubbel en dwars waard. We kiezen het deelgebied "Kathedralen en bijbehorende pleinen". Daarmee hebben we in feite toegang tot het grootste deel van het Kremlin. Op de straten binnen het Kremlin mag je niet lopen. Uitsluitend de pleinen en de trottoirs zijn beloopbaar. Hier heerst wat dat betreft een ijzeren discipline, in strand gehouden door een hand vol politiemensen. Stel je toch eens voor dat de baas langs komt. Het is vandaag nog drukker dan gisteren. Wat wil je ook het is zondag en nog mooi weer ook. Drie prachtige kathedralen zijn te bezoeken., De beroemdste is wel de "Aards-engel Kathedraal", maar ook de Maria Hemelvaart Kathedraal als ook de Maria Verkondigingskathedraal zijn pronkstukken. Mooie Fresco's, Iconen. Fotograferen verboden. Vele uren rondgelopen en nog lang niet alles gezien. Eind van de middag keren we tevreden terug. Mooi dat we dit hebben gezien. Voor iedereen een aanrader.

1. Siny & Gerrit:
    25 september 2017
    Volhouden.........doorgaan....BOFKONTEN?
  2. Jacomien:
    26 september 2017
    Ha ha een prachtige belevenis rond het verkrijgen van een registratieformulier. Ik zag jullie al bijna in de nor zitten op het politiebureau.Geluk en pech op deze reis.

Bij ons zit het nieuwe dak op het huis en ook de zonnepanelen. Nu lijkt het alsof het af is maar dat is het nog lang niet. De wijdsheid van jullie bestaan ten op zichte van ons beperkte wereldje nu is een groots contrast. Hartelijke groet .