Ruskie 5

21 september 2017 - Vladimir, Rusland

19-9 Suzdal  o kilometer

Ontbijtje, koffie en daarna nog maar weer eens uitgebreid douchen. Hoeven hier niet op de hoeveelheid water te letten. Verder wat schoonmaak werk aan voertuig en materiaal. Gister op de valreep de bus nog even door de wasserette geduwd. Was weer eens hard nodig. Je kon aan het rijden merken dat de camper dat zelf ook lekker vond (?!). Vandaag dus een dagje veel in en om de bus. Wandeling gemaakt, blog bijgewerkt en nog wat meer van die dingen. Vanavond lekker uit eten. Morgen schijnt naar verwachting de zon wat meer dan vandaag en zal de harde wind gaan liggen. Dan gaan we highlight Suzdal verkennen. Vanavond gaat de kachel ook weer aan; koude avonden.

20-9  Suzdal 2  0 kilometer

Als er al sprake is van een "Gouden Ring" dan zal Suzdal de parel moeten zijn die de ring compleet maakt. Stad telt amper 12-duizend zielen. In 1860 is het een aantal notabelen niet gelukt om de Transib spoorlijn langs Suzdal te laten lopen. Daarmee ging de belangrijke spoorverbinding niet alleen aan Suzdal voorbij, maar het lijkt er op dat daarmee alle ontwikkelingen ook zijn stil komen te staan. De stad oogt in vele opzichten nog net als eeuwen geleden. Veel oude huizen en gebouwen compleet met een fraaie oude marktplaats. Wel heeft Suzdal zich als een religieus centrum ontwikkeld. Anno nu lijkt de stad zeer content met zich zelf te zijn en is het één van Ruslands grootste toeristische trekpleisters. Het Kremlin omvat een paar straatjes met huizen, gebouwen en een kathedraal getooid met die klassieke blauwe koepels versierd met gouden sterren. Binnen zouden mooie fresco's uit de 16e eeuw te bewonderen zijn. Vonden wij wat tegen vallen, maar er werd ook druk gerestaureerd. We vielen midden in een orthodoxe dienst compleet met live-koorgezang. Gaat er allemaal wat ontspannender aan toe. Mensen (gelovigen) lopen in en uit. Naast de vele, vele andere vooral religieuze gebouwen is het tweede hoogtepunt hier het kloostercomplex, ontstaan in de 14e eeuw en vernoemd naar ene St. Euthymius. Ook de 16e eeuw heeft voor de ontwikkeling en voltooiing van dit religieuze bolwerk een belangrijke rol gespeeld. Complex is geheel ommuurd met op alle hoeken verdedigingstorens. Naar onze smaak zou dit dé trekpleister van Suzdal moeten zijn; prachtig geconserveerd en mooi aangelegd, compleet met park en binnentuinen. Het is lastig te duiden hoe oud alles hier is; ook de boekjes spreken elkaar wat tegen en de Russische uitleg brengt ons ook niet veel verder. Maar geen nood: een Russische dame op leeftijd spreekt ons aan tijdens haar middag wandeling in het zonnetje. Ze heeft behoefte aan een praatje, spreekt prima Duits en is in vroegere tijden stadsgids geweest. Ze praat honderd uit; voor ons geen enkele kans een vraag te stellen. Volgens haar verhaal is de stad in de 14e eeuw ontstaan. Weliswaar spreken een aantal boeken over twee eeuwen eerder maar dat betreft de bouw van huizen en een kerk een paar kilometer noordelijk van Suzdal. Daarvan is niets bewaard gebleven. Volgens haar vertelling voldoet Suzdal in principe nog typisch aan de klassieke concepten voor het stadsontwerp. Suzdal is in de lengte gebouwd en het concept is gebaseerd op drie pijlers: Het Kremlin (bestuurscentrum), de Marktplaats ( handwerkers en kooplieden) en als laatste schakel een Monasterie of Kerk (ommuurd en bedoeld ter verdediging en als bescherming voor de bevolking tijdens oorlogen). Suzdal is omgeven van "rijke grond" dat gevarieerde landbouw mogelijk maakte. De stad lag ook aan de rivier wat het mogelijk maakte handel te bedrijven tot aan St. Petersburg toe. We bedanken "tante Mariska" voor haar verhaal en kappen daarmee het (eenzijdige) gesprek met haar een beetje onbeleefd af. Bij wijze van afscheid laat ze nog wel even weten dat doorgaans de toeristen die zij aanspreekt haar gewoonlijk nog wat "toestoppen". Slimme meid! Suzdal is in ieder geval een bezoek meer dan waard en maakt haar reputatie waar. Met het aantal toeristen valt het reuze mee, maar het echte seizoen is ook al voorbij. Gezegd moet ook worden dat er nog heel wat restauratiewerk verricht moet worden om deze parel tot in de toekomst zijn glans te laten behouden. Teruggeslenterd naar ons "bivak" en onderweg nog wat snuisterijen gekocht. In elke stad of in ieder dorp heb je stalletjes waar mensen wat koopwaar aanbieden, zo ook hier. We kopen bij een oude dame (sjofele smeerpoes is een betere omschrijving) een pot ingemaakte abrikozen. Ze vraagt ons of we haar wodka fles open kunnen maken dat naast haar op de grond staat. Probleem: de draaidop draait door. Volgens mij heet zo'n ding daarom ook wel draaidop. Ik doe een poging en geef haar de geopende fles terug. Dankbaar werpt ze me een paar kushandjes toe. Het bleef daar gelukkig bij!

1. Sophie:
    21 september 2017
    Love it - as always - maar mama ik moet je toch vragen: heb je ook andere t-shirts mee dan die roze? x
  2. Bea:
    22 september 2017
    Grappig dat jij dat zegt Sophie want ik zie mezelf ook jaren in dezelfde vakantiekleding omdat dat zo lekker zit!!! Ik volg de reis als een boek!
    Spannend wat er in het volgende hoofdstuk gebeurd'm