Ruskie 4

19 september 2017 - Kazan, Rusland

14-9  Kazan  -  Kozmodemyansk  225 kilometer

De Wolga; één van de grootste rivieren binnen Europa draait zich met een totale lengte van 3550 kilometer door het hart van de Russische Federatie om uiteindelijk in de Kaspische zee uit te monden. Aan de oever van deze water-massa hebben we een mooi plekje gescoord. Inmiddels hebben we Tartastan alweer verlaten en zijn ongemerkt de nog kleinere Republiek Mariy-El binnen geslopen. Nooit van gehoord. Lijkt wel of men zich hier uitsluitend met landbouw bezigt. Ja, ook nog een paar grote kippenfarms maar dat is het dan wel. De Wolga is hier breed en lijkt soms meer op een meer, dan een rivier. We willen eigenlijk wel met de veerboot over, maar dat ding is in geen velden of wegen te bekennen. Overkomt ons weer. Maken straks een wandeling door het dorp dat op het oog erg oud is. Onderweg bij zo'n typisch kruidenierswinkeltje waarvan er zelfs in de kleinste dorpjes talloze zijn, nog wat boodschappen gedaan. Je kent het wel, zo'n zaakje waarvan de winkeldeur al 20 jaar klemt en de plankenvloer zelfs bij het ademhalen kraakt en verraad dat er een klant in de winkel staat. Uitbaatster getooid met een haarnetje, waar een krulspeld onderuit piept, gehuld in een nylon-jasschort (made in China) compleet met bloemetjesmotief achter de toonbank die wacht op de bestelling. Linkerbeen wordt bij elkaar gehouden door een steunkous en nu ik toch naar haar benen kijk; haar voeten ingepakt in rubberlaarsjes. Ja, je woont aan het water. Ze helpt me gewillig het boodschappenlijstje af te werken, pakt alles in een plastic-toet'n en schrijft vervolgens bijna onleesbaar op een papierenzakje het bedrag dat ik haar schuldig ben. Nadat de betaling in contanten heeft plaats gehad vraagt ze min of meer als afscheid: "Germany?"; Dat had ze niet moeten zeggen .....

15-9 Kozmodemyansk  0 kilometer

Rustdag aan de Wolga; zonnig en voor de rest: "Niet storen svp".

16-9  Kozmodemyansk  - Novgorod  275 kilometer

Inmiddels is de veerboot overigens weer terug gevonden. Zal wel ergens op het water hebben liggen te dobberen. Aanvankelijk willen we naar de overkant maar zien daar vanaf omdat het display weer als een flikkerende kerstboom reageert. Passen ons plan voor deze etappe aan en koersen richting Novgorod. Kunnen we maandag ongetwijfeld terecht. Overal langs de route zijn de landbouwers met hun medewerkers (boer'n en knecht'n) bezig de oogst veilig te stellen. Aardappels oogsten is veelal nog handwerk. Lijkt me geen pretje; afgezien dat het slecht lijkt voor de rug krijg je er ook nog een smerige nagels van. Na een paar uur draaien we de M7 op en gaat het weer als een speer. Of we Novgorod nog gaan bezoeken weten we eigenlijk niet. Hebben al heel wat Kremlins gezien (en zullen er nog een aantal gaan zien) en voor de rest heeft deze stad niet veel nieuws te bieden. Na het bezoek aan de garage willen we nog naar de stad Vladimir dat deel uit maakt van de "Gouden Ring" zoals de literatuur dat vermeld. Niet alleen Vladimir maar dan ook Suzdal. Boeken die we er op naslaan zijn er lyrisch over. Nou dat gaan we ff sjekken zou ik zo zeggen, want: "wie hebt tied zat".

17-9  Novgorod (omgeving van)  180 kilometer

Novgorod niet bezocht. Lekker weertje. Blijven liever in het veld en in de bossen. Lekker relaxen en boekje lezen. Ben zelf inmiddels met m'n 12e boek bezig. Tegen de avond een nachtplek gezocht. Dit keer wat lastiger te vinden. Uiteindelijk vinden we in een piepklein dorpje een plek voor een kruidenierswinkeltje. Dacht eerst dat het een verlaten dubbele garagebox was, maar het bleek de buurtsuper te zijn. Binnen gevraagd of we daar mochten staan voor de nacht. Geen probleem. Paar biertjes gekocht bij zo'n uitbaatster, ach je hebt daar inmiddels wel een voorstelling van! Ook nog een paar zakjes chips, dus het is feest vanavond bij ons in de tent.

18-9  Novgorod  -  Suzdal  220 kilometer

Garage niet aangedaan. Heb de bus in de 4X4 gehad en kreeg toen allerlei nieuwe meldingen in het display. Nou daar waren afkortingen en begrippen bij waarvan ik niet wist dat die ook bij een auto konden horen. Auto stil gezet nadat ik de 4X4 weer had uitgeschakeld. Daarna de bus opnieuw gestart en alle meldingen waren verdwenen. Nou das handig om te weten! Dan de gaskraan maar weer open trekken en rijden we verder. Vladimir is het eerst volgende doel. Hier zou de Gouden Ring als het ware beginnen. Een reeks van dorpen en stadjes ten oosten van Moskou met een enorm aantal kerken met uivormige torens, Kremlins en huisjes; als een ketting aan elkaar geregen stadjes die tot de oudsten van Rusland zouden behoren. Onaangeroerd door de industrialisatie. Geliefd bij vooral de Russische toerist, op zoek naar vervlogen tijden. Hier heeft de tijd stil gestaan. Ook WO II heeft hier geen schade aangericht. Vladimir lijkt niet veel meer dan een gemiddelde Russische stad. Grijze voorsteden en veel nieuwbouw, tot dat je door de "Golden Gate" het centrum binnen rijdt. Op elkaar gepakt een aantal kerken, een kathedraal en oude karakteristieke gebouwen. Het Kremlin ligt als het ware op een heuvel waarvandaan je bij mooi weer een fraai zicht hebt op de Oka-vallei. Nou en mooi weer dat was het! De Maria-Hemelvaart Kathedraal getuigt van een mooi stukje "pre-mongoolse" architectuur. Wordt ook wel de "witte stenen architectuur" genoemd als ik het goed heb begrepen. Binnen zouden mooie fresco's te bewonderen zijn, maar helaas: op maandag gesloten! Eind van de middag rijden we door naar het 35 kilometer verder gelegen stadje Suzdal, ook deel uitmakend van de Gouden Ring. Hier is zo waar een heuse camping met alles er op en er aan. Hotel, 100-tal appartementen, bowlingbaan, zwembad, sauna's, theater en restaurants. Daarbij nog voor een twintigtal campers een plek in het groen. Luxe sanitair maakt het geheel compleet. Campergedeelte is geheel verlaten. Dus hebben we alles voor ons zelf. Nou verlaten ...........? Er wordt weer eens bij ons op de deur geklopt. Buiten horen we een onverstaanbaar gemompel (logisch: in't Russisch). Staat een jongeman, wat later blijkt ene Lea, tegen me te praten. Schat zo in dat de jongeman, een jaar of 25, zo dronken is als een "GUP". Wil iets maar ik weet niet wat. Maak hem duidelijk dat hij op moet krassen: Move!. We zijn hier ten slotte voor onze rust. Doet hij keurig. Heb niet gezegd dat hij niet weer moet komen en van deze optie maakt hij nog twee keer gebruik. Ik weer naar buiten. Staat hij in een plastic zak te snuiven en te blazen. Is dus niet dronken maar zo high als een "GARNAAL". Ben en zat en breng dit jongmens naar de recptie van het hotel en lever hem af bij de afdeling gevonden voorwerpen (security). De rest van de avond en nacht bleef het rustig.