Ruskie 2

9 september 2017 - Krasnoyarsk, Rusland

6-9  Kemerovo  -  Novosibirsk  230 kilometer

De "blauwe jongens" (voor de kantoorwerkers onder ons: mannen van de werkplaats!!) hebben onze bus weer op de rails gekregen. Hier kon niemand van het personeel ook maar één woordje Engels, dus we weten ook niet precies wat ze aan ons voertuig hebben uitgespookt. Zal me ook een zorg zijn. Laat op de middag rijden we weer richting volgende halteplaats. Afstand tussen de dealers is nu wat groter (1250 km minstens) dus dat maakt het ritje extra spannend. Wie reist houdt ook van spanning zullen we maar zeggen. Tegen 8 uur PM vinden we een nachtplek aan de oever van de Ob. Pal naast een mooi gebouw dat later het overdekte zwembad blijkt te zijn. Mooi uitzicht over de rivier en de skyline van deze stad. Morgen lopen we nog even de stad is, zo is althans het plan nu. Laat op de avond wordt er weer eens op de deur geklopt. Staat een beeldschone dame met hoofddoek, schat haar tegen de 70 op de stoep. Of we hier blijven overnachten, maakt ze mij duidelijk. Ik bevestig deze vraag en grijp al naar een portie bankbiljetten. Nee dat hoeft niet! Ze wil alleen maar duidelijk maken dat het goed is maar dat het terrein wordt afgesloten. Prima en ehhh: .... Spaziba!

7-9  Novosibirsk  -  Barabinsk  380 kilometer

Met meer dan 1.5 miljoen inwoners is dit een heuse metropool. En dan te bedenken dat de stad nog maar amper 120 jaar bestaat. Ooit zocht men een goede plek om een oversteek te bouwen voor de Transiberische spoorlijn. Hier was de oever rotsachtig en de rivier niet te breed. Novosibirsk is het "hart" van Rusland; ligt precies in het midden van dit enorme land. Een moderne stad ook, hoe kan het ook anders. Alles er op en er aan. Opera en Operette hebben een eigen gebouw. Een concertgebouw, enkele musea en een tweetal kindertheaters. Vlak bij het centrum een permanent circusgebouw. En het belangrijkste misschien wel een eigen voetbal stadion, alhoewel ijshockey het meest populair lijkt te zijn. Natuurlijk met eigen ijshal. Stad ontwikkelde zich als een verkeersknooppunt en als handelscentrum. Belangrijkste banken zijn hier gevestigd. In de dertiger jaren, vooral de periode die vooraf ging aan WOII werden veel bedrijven uit strategisch oogpunt vanuit West-Rusland verplaatst naar de Oeral en naar Novosibirsk. Nu zijn er nog steeds veel metaalbedrijven (Machinebouw) te vinden. Stad speelt ook een voorname rol in de levensmiddelenindustrie. Maar liefst een drietal universiteiten, verschillende vooraanstaande academies en een 20-tal hogescholen zijn hier ook nog te vinden. Stad vol jonge mensen en dus met dynamiek. Zeer westerse allure. We proberen de camper ergens pal in het centrum te parkeren maar dat is hier een drama. Alles bezet. Toch vinden we uiteindelijk een plekje. Gerty wil graag naar het "State of Art" museum. Nou dat weten we snel te vinden en omdat we boven de zestig zijn krijgen we een flinke reductie. Dat vinden wij Nederlanders altijd fijn en dan zeggen we : "dat is weer snel verdiend!". Aardige collectie schilderijen. Ook wat Belgische meesters. Vond zelf de afdeling met Iconen het mooist. Leninplein bezocht. De standbeelden van Lenin worden in de meeste steden nog in ere gehouden en zowaar gekoesterd. Verder nog wat rondgewandeld en ergens heerlijke koffie gedronken. Hadden op entree-geld bespaard, dus nu moest er ook nog een croissantje af kunnen! Lekker; buiten een beetje aan de gure kant (8 graden). Na de middag zoeken we de asfaltplaten weer op en rijden in de richting van Omsk. Geen foutmeldingen op het display: Pffffft, dat is een ware opluchting.

8-9 Barabinsk  -  Omsk

Ook vandaag aan het einde van de dag zullen we Pffffft zeggen; kortom ook nu geen foutmeldingen op de boordcomputer. We tanken nu nog uitsluitend diesel van Gazprom en rijden niet harder dan 75 tot 80 kilometer per uur. We denken daarmee de katalysator en het Adblue systeem daarmee zo weinig mogelijk te belasten. Kans op foutmeldingen moet daarmee geminimaliseerd worden (hoop't wie). Vanmorgen wakker geworden met een bleek ochtend-zonnetje. Dan een heerlijk ontbijtje. Erg lekker brood op de kop getikt. Soms is dat verkrijgbaar. Bakkerswinkels kennen de Russen niet. Alles gaat via de supermarkt of de kruidenierswinkeltjes. Van die laatste bestaan er duizenden en nog eens duizenden. Gisteravond nog bezoek gehad "von der Gertrut aus Memmingen". Was met de fiets onderweg van Peking naar huis. Nou dat is nog wel een stukkie zei ik tegen haar. Wist ze zelf ook wel. Heeft afgelopen jaar Duitse les gegeven op een internationale school. Tentje achterop de fiets en gaan met die banaan. Is een uurtje bij ons wezen buurten. Wel gezellig. Toch vaak een beetje typische volk, die gasten die in hun uppie zo lang onderweg zijn. Vanmorgen in alle vroegte was ze alweer vertrokken. Geen auto-problemen dus zoeken we geen dealer maar een plekje voor de avond en de nacht. Ergens net buiten de stad vinden we bij een klein dorpje een leuke plek. Tanken daar water bij één van de openbare waterpompen en dat betekent een volle watertank dus vanavond ook lekker in bad. Hoeven niet op het water te letten; morgen voor vertrek weer aanvullen. De klok gaat een uurtje terug; weer een tijdzone beslecht.

9-9  Omsk  -- Kurgan  620 kilometr.

En dan aan het einde van deze dag gaat de klok nog een uurtje terug. Lucca heeft er het meeste last van; tegen 16.00 uur wil ze eten! Geen denken aan. Regels zijn regels!. Veel kilometers vandaag. Rijden over de E30/M51. Grote internationale route. Redelijk wegdek, wel grote delen waar aan gesleuteld wordt. Het is al donker als we de "wagen" stil zetten. Zijn inmiddels Siberië uit en rijden de Oeral binnen. Zou Europa moeten zijn. Ook vandaag sluiten we af met een auto die het nog steeds doet. Rijst met groete -prutje en een lekker biertje.

1. Emiele en Jeannette:
    12 september 2017
    Ondanks jullie auto pech is het nog steeds boeiend om te lezen. Heerlijk om de humor hoog te houden. Met een lach lezen we jullie verhaal; spannend en jullie blijken levens kunstenaars te zijn in geduld en de moed er in te houden. Wij zijn 2 wkn boerin/boerin en we denken dat Gerty de aardappel- of knolselderij oogst nog mee kan maken.
    Lieve groet van Jeannette en Emiele