Richting Litouwen

18 juni 2017 - Suwalki, Polen

15-6: Willen brood scoren, maar winkels dicht vanwege nationale feestdag. Heb ik weer! Toch een brood gekregen, zei het 2 dagen oud. Vandaag trip van ongeveer 200 km. Het is nog maar een paar kilometer tot aan de grens. Best een beetje spannend ondanks het feit dat we een Schengen-land naderen. Kunnen gewoon doorrijden. Onderweg de dashboardcamera uitgeprobeerd. Hopen later op reis mooie bewegende beelden aan het blog toe te kunnen voegen. Litouwen oogt als een fris en groen land met vele heuvels en zwarte wouden. Daar tussen door veel riviereren, beken en meren. Land is twee keer zo groot als NL, met ca. 3 miljoen inwoners. Plek zat. Vlak over de grens iets ten zuiden van Druskininkai ligt het Gruto-park. Meteen maar een stukje cultuur-geschiedenis opsnuiven. Hier staan tientallen beelden uit de communistische overheersing opgesteld onder het motto: "nooit weer"! In de jaren 90 in het hele land neergehaald en enkelen er van zijn hier naar toe gebracht. Daarna rijden we verder in de richting van Kaunas. We vinden een overnachtingsplek nabij een openluchtmuseum. Dan eten, koffie drinken, lezen, wijntje en.... slapen!

16-6: Vroeg gewekt door een 4-tal jongere die aan het voetballen zijn en daarbij een halve liter bier achterover slaan. Het is 07.00 uur! Zon schijnt en dat is maar weer eens mooi meegenomen. Kabbelen verder in westelijke richting (wegnr. 141) vlak langs de rivier de Nemunas. Mooie plekken te over om te picknicken of te pauzeren. Rustig dagje met uiteindelijk 100 km op de teller. Dacht aanvankelijk dat de diesel hier spot goedkoop was, maar de Litas is inmiddels ingeruild voor de Euro. Nog altijd niet duur; 0,9 Euro p.ltr. Op de wegen heerst rust. Weinig verkeer. Kwaliteit van de ween is acceptabel tot goed. Afslagen naar kleinere dorpen betekenen al hobbelend verder. Overal langs de wegen zie je de verwijzing naar Europese steunprogramma's t.b.v de infrastructuur. Uiteindelijk belanden we in Bitenai. Een gehucht aan de grens met Kaliningrad (Russische enclave) met hooguit 10 inwoners en 50 ooievaarsnesten. Parkeren voor de nacht aan de rivier. Aan de overkant ligt Kaliningrad. Tegen de avond begint het onwijs te stortregenen.

17-6: Heerlijk in het zonnetje ontbeten. Aantal kilometers met Lucca door de bossen en langs de rivieroever gestruind. Besluiten vandaag niet veel te rijden maar vooral te genieten van het goede weer. Stranden de avond in een klein dorpje aan zee. Vinden een "camping" waar we overnachten, douchen, water tanken en de bus opschonen. Internet is lastig. Proberen morgen alles te updaten.