Etappe 2

30 mei 2019 - Kaunas, Litouwen

Ze is vriendelijk en mooi. Ze heeft een hart, zo vitaal! Flamboyant, energiek. De laatste jaren wat uitgedijd. Ze is een droom, geliefd bij jong en oud. Iedere zeeman ziet naar haar uit. La Grande Dame van Pool'n! Aantrekkelijk ook. Een parel, dat is ze zeker. Ik heb het natuurlijk over de havenstad Gdansk. Wat een prettig weerzien. We waren er al een 2 tal keren eerder. Prachtige historische binnenstad. Volledig gerestaureerd. Na Krakow de mooiste stad van Polen.

Voor de nacht verlaten we deze bruisende stad met al zijn aantrekkelijke terrassen en restaurants. We strijken neer op de "Westerplatte, van vroeger uit een militair bolwerk om de stad en zijn haven te beschermen. In september 1939 door de Duitsers in een vloek en een zucht vanuit zee aangevallen en veroverd. Als Hitler de stad in oktober daarop volgend bezoekt laat hij weten dat Danzig voor eens en voor altijd weer tot het Duitse Rijk zal behoren. Nou, een vooruitziende blik had dat kereltje zeker niet gehad.

Langzaam trekken we de dagen daarna door NO-Polen. Mazuren heet dat gebied. Veel meren en boerenland. Rust. Geen hectiek zoals in Gdansk en omgeving. Voor de nacht zijn de mooie plekken aan de waterkant voor het uitkiezen. Gerty kan het niet laten en neemt weer eens een duik in het in mijn ogen steen koude water. Mij niet gezien. Mag ik niet van de dokter, laat ik haar weten als ze me uitnodigend toeroept.  De nacht worden we verrast met plensregens. Volgende morgen ploegen we ons door de weke ondergrond richting verharde weg. Mooi die 4x4 aandrijving!

Op woensdag verruilen we PL voor LT. Schengenland, dus gewoon door-kachelen en het zwarte streepje op de kaart oversteken. Vlak achter de grens heeft een reiziger op 1 van onze apps informatie achtergelaten waar we water kunnen bijtanken. Maken we dankbaar gebruik van. In het NP-park Dzukijos helemaal in het zuiden van Litouwen vinden we een schitterende plek voor de nacht. Om ons heen 12-duizend hectare bos en natuur. Wat een mooie wereld. Op donderdag zegt "zij": kom we gaan dauwtrap'n. Waarop "hij" antwoord: das goed maar laat eerst de dauw maar optrek'n.  Zo gezegd zo gedaan. Rugzak op. Brood en beleg mee. Mooie wandeling van ca. 17 kilometer. Geen mens gezien. Dan nog even douchen, we kunnen namelijk hier bij het info-centrum watervoorraad weer aanvullen.

1. Jaap:
    30 mei 2019
    Leuk hoor 😊. Mooi om jullie reis te volgen!
  2. Els:
    30 mei 2019
    Wat een mooie reis weer. En jullie zijn actiever dan wij. Gerty, die duik maakt mij jaloers, heerlijk. 😉😙
  3. Emiele en Jeannette:
    30 mei 2019
    Wat beleven jullie samen met Lucca weer mooie dingen en de humor blijft er ook in. Zij is wel de held in dat koude stroompje en wat doet hij ,toekijken .Mooie kalender foto hond met baas.
  4. Niek, Marianne, Efi, Kimo & Keet:
    30 mei 2019
    Goed verhaal weer. Geniet ervan! Hebben ze nog platenzaken in Gdansk?
  5. Siny & Gerrit:
    30 mei 2019
    Super wat geweldige foto's Genieten?
  6. Charlotte en Anouk:
    31 mei 2019
    Heerlijk weer om te lezen en de fotos te zien. We hadden graag die 17 km mee gewandeld en dan met hond erbij. Mooie foto’s. Volgende keer Herman Wil Ik jou in het water zien. Liefs en geniet verder.
  7. Wies:
    Wel lief zijn hé Herman voor Gertrud
    Mooie foto's
  8. Janita:
    31 mei 2019
    Ja ... ik kan jullie nu volgen, leuk hoor!!
  9. Anne Platvoet:
    2 juni 2019
    Boeiend om te volgen Gerty en Herman.Ben nooit in die streken geweest.weer eens wat anders om te lezen.
    Dank jullie en veel plezier.
  10. Agnes:
    3 juni 2019
    Prachtige foto’s en de schrijver zit weer op de goede plek
  11. Liesbeth van Voorst:
    4 juni 2019
    Heb wel een reactie gegeven maar ik vindt het niet weer !
    Mooi verhaal en dat huisje vindt ik echt iets voor Gerty... lekker groente kweken en natuurlijk BLOEMEN .. een poppenhuisje...
  12. Marjo ten Wolde:
    5 juni 2019
    He hola Gerty en Herman. Wat een reis gaan jullie weer ondernemen zeg . Allemachtig prachtig lijkt me dat, wel een boel kilometers op de teller! Wij zijn nu een maand een beetje door Spanje aan het reizen en naar verhouding is dat maar een klein stukje ..voor ons ver genoeg.😜. Doe voorzichtig ...let goed op ...zodat we jullie in het najaar we in Tukkerland zien. Veel plezier Liefs Wim en Marjo 😘